Hargailah Mereka

Wednesday, February 17, 2010

Keduanya - sentiasa menjadi pendorong kejayaan diri. Hargailah mereka!


Hargai Insan Yang Hampir dengan kita.

Oleh : BroHamzah
Hakikat sebuah " Kesibukan"

Kesibukan kita dengan setiap tugasan, amanah dan kerja harian menyebabkan setiap daripada kita sibuk dengan “dunia” masing-masing.

Jika kita seorang pekerja kepada majikan kita, pastinya kita akan bertungkus lumus menyiapkan kerja yang telah ditugaskan dan diamanahkan kepada kita sebelum due date yang telah ditetapkan.

Jika kita adalah seorang pelajar ataupun mahasiswa, kita sememangnya sibuk dengan assignment mingguan, kuiz, tutorial dan study group untuk memantapkan keilmuan kita serta juga sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi peperiksaan yang semakin hampir.

Jika kita bergiat aktif dengan aktiviti dalam persatuan atau badan-badan NGO yang ada, kita juga pastinya sentiasa sibuk mengurus dan sentiasa berusaha yang terbaik untuk memberi perkhidmatan kita kepada organisasi yang kita libatkan diri itu.

Cumanya sesibuk mana pun kita, saya ingin berpesan kepada diri saya dan anda supaya kita sentiasa meluangkan dan “mempunyai” masa untuk mereka-mereka yang berhampiran dengan kita. Mereka-mereka yang sentiasa memerlukan perhatian daripada kita. Dan dalam konteks saya, ingin saya fokuskan kepada kedua ibu bapa kita. Dan mungkin bagi yang telah berkeluarga, adalah kepada isteri, suami dan juga anak-anak.

Saya akui bahawa saya sangat jarang berada di rumah dan selalunya saya akan balik atau pulang ke rumah 3 bulan atau 4 bulan sekali. Semenjak zaman IPT lagi, walapun ketika cuti semester keberadaan saya dirumah amatlah minima. Hanya 2 atau 3 hari sahaja berada di rumah. Selebihnya banyak masa digunakan untuk aktiviti-aktiviti persatuan, dan kem-kem yang saya kendalikan bersama-sama rakan-rakan student.

Membina Hubungan yang harmoni dan berkualiti

Dalam soal ini, bagi saya KUALITI masa ketika berada bersama kedua ibu bapa dan keluarga amatlah penting. Hubungan dengan mereka perlu dijaga dan kita seharusnya memastikan kepulangan dan keberadaan kita disamping mereka adalah sesuatu yang sangat-sangat dinantikan.

Kualiti masa yang saya maksudkan adalah bagaimana kita menggunakan masa, peluang dan ruang yang ada di rumah untuk memastikan kita dapat mengoptimakan masa yang ada untuk keluarga, ibu bapa dan adik-adik kita ketika kita disamping mereka.

3 T yang praktikal

Saya kongsikan 3 T yang penting untuk menjayakan dan menjaga hubungan kita dengan keluarga kita. T yang saya maksudkan di sini ialah TIME, TOUCH dan TALK.

TIME – berikan masa kita untuk mereka-mereka yang hampir dan dekat dengan kita. Luahkan masa untuk mereka, insyaAllah mereka merasai kehadiran kita dan seolah-olah mereka juga dihargai. Memberi masa itu tandanya kita ingin memberi sebahagian kehidupan kita untuk dikongsi bersama. Apatah lagi, luangan masa itu adalah untuk ibu bapa dan adik-adik tercinta.

TOUCH – sentuhan itu penting. Apatah lagi sentuhan kasih sayang, selalu bersalaman, memeluk dan mencium tangan kedua ibu bapa kita. Ia adalah tanda memesraan dan hubungan erat yang wajar dipupuk sejak kecil lagi.

TALK – bersembang dan bergurau semasa ahli keluarga adalah medium yang penting untuk mengukuhkan silaturahim sesama ahli keluarga. Selalu saya dan keluarga menjadikan sembang-sembang keluarga semasa waktu makan, dan diruang tamu sebagai tempat berkongsi cerita dan beramah mesra sesama ahli keluarga. Berkongsi masalah dan meluahkannya kepada ibu bapa sangat penting. Ibu bapa rasa sangat "selesa" jika anak-anak sudi berkongsi masalah dengan mereka. Di sinilah nilai rasa percaya akan lahir dalam sebuah hubungan kekeluargaan.

Satu perkara tambahan, walaupun sesibuk mana kita nanti jangan lah lupa untuk hubungi kedua ibu bapa seminggu sekali atau dua minggu sekali. Jika terlalu sibuk, kirimanlah SMS ringkas yang menandakan tanda ingatan kita kepada mereka. Bertanya khabar, berikan salam kegembiraan dan berkongsi kejayaan adalah perkara-perkara yang sangat bermakna kepada ibu bapa, namun perkara ini mulai dilupai oleh anak-anak apabila mereka berjauhan daripada ibu bapa mereka.

Kenapa saya coretkan perkara ini? Sebagai ingatan buat diri dan sahabat-sahabat yang semakin hari semakin ramai yang mendirikan rumah tangga. Jangan kita melupai tanggungjawab kita yang pelbagai. Ibu bapa kita perlulah sentiasa dijaga perasaan dan jiwa mereka. Kekadang tindakan kita ini, tanpa disedari telah melukai dan menguris hati mereka. Hubungi dan sayangi lah mereka sepanjang waktu dan ketika.
Baru-baru ini, saya sempat pulang sehari ke rumah. Adik bongsu saya menyatakan satu ungkapan yang sangat menyejukan hati saya.
" Seronok apabila Abang Li balik," Katanya tersenyum riang.
" Tapi Abang Li balik sat sangat.." Katanya sambil memuncungkan mulutnya.
Jadikan kehadiran kita dirasai dan dirindui....

1 comments:

suhaib alrumy February 17, 2010 at 9:13 PM  

salam perjuangan,
situasi ana n enta lebih kurang sama jugak...
waktu d zaman persekolahan ana sering p program n masa bersama family agak kurang...
tambah skrg berada d jauh perantauan(klantan ja pun)
sehinggalah adk ana pesan, "along kena ingat, ummi ngan abah masih ada tau"...
keluarga adalah satu harta yg x ternilai harganya...

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP