Sediakan Medan Amaliyah

Tuesday, February 23, 2010

Murrabi Mithali, ia mendidik dengan jiwa dan perasaan


Sediakan MEDAN Amaliyah
Oleh : BroHamzah

“ Murabbi yang baik adalah murabbi yang berkemampuan mendidik anak didiknya untuk menjadi lebih baik daripadanya.” Itu antara pesan Al-Fadhli Ustaz Dahlan Bin Mohd Zin.

Banyak kisah yang menarik berkaitan cara Ustaz dalam mendidik anak-anak didiknya. Alhamdulillah, antara perkara yang ditekankan oleh Ustaz ialah proses Tarbiyah secara amaliyah iaitu praktikal. Setelah memberi kesedaran dan fikrah (kefahaman) Islam, pastinya ia mestilah disusuli dengan amaliyah kerana inilah medan amal.

Dr Abdullah Sudin pernah menceritakan bagaimana beliau dididik oleh UDMZ ketika beliau menetap di Perlis era tahun 1980 an dulu.



“ Pernah suatu ketika, Ustaz memberi satu tajuk berkaitan “ Ukhuwah Islamiyah” dan Ustaz menghurainya secara serius dan hidup kepada kami.Dan dalam tempoh terdekat itu, kami akan mengadakan satu perjumpaan dengan sahabat-sahabat di Kuala Lumpur.” Cerita Dr Abdullah dalam suatu ceramahnya.



“ Ustaz maklumkan kepada kami, “ Kita akan bertolak esok pada pukul jam 3 pagi.” Satu arahan yang mudah tetapi jika tanpa kesungguhan dan ikatan ukhuwah sesama sahabat tentu ianya sukar.” Jelas Beliau.



“ Esoknya kami bergerak secara konvoi seramai 13 buah kereta menuju ke Kuala Lumpur. Dalam permusafiran ini banyak elemen penerapan tarbawi berlaku antara kami dan yang paling ketara ialah persaudaraan sesama Islam.Ketika itu, jalan ke Kuala Lumpur tidak sebaik lebuh raya yang ada pada masa kini. Bayangkan, kami bermusafir bersama-sama dengan sejumlah kenderaan sebanyak itu. Tentunya ia adalah satu didikan yang sangat berkesan.”


“ Inilah medan amaliyah yang dilaksanakan Ustaz kepada kami.” Dr Abdullah memberi kesimpulan kepada kami.

Apa Ibrah atau pengajaran yang boleh kita ambil daripada kisah ini?

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP