B-L-O-G. - Apa Yang Saya Dapat?

Tuesday, June 5, 2012



 Memanfaatkan medium teknologi yang bernama - Blog.
Bismillah.

Hampir 8 tahun saya terlibat dengan dunia berblog ini – sejak tahun 2005 -. Ada yang bertanya apa yang saya dapat? Justeru, saya kongsikan apa yang saya rasakan melalui dunia blog ini. Saya cetuskan ia melalui akronim B-L-O-G.

B - Bina Jaringan

Dengan mempunyai blog, tanpa sedar kita sedang membina satu rangkaian serta jaringan sesama sahabat, rakan dan pengguna maya yang lain. Menariknya – ia tidak terhenti di alam online sahaja. Jika boleh, rangkaian itu dijelmakan juga di alam offline.

“ Ini BroHamzah kan?. Saya selalu ke blog saudara.”
“ Pak Cik kerap ke blog anta. Bagus-bagus. Teruskan menulis.”

Selalunya, ada yang akan menyapa lalu, membina talian persaudaraan tanpa kita pinta. Justeru, blog mampu menjadi medium ukhuwah serta merapatkan hubungan sesama manusia.

L - Ledakan Semangat

Ramai di kalangan kita suka meluahkan, mencoret dan berkongsi melalui pelbagai medium. Bagi saya, blog ini sangat-sangat sinonim dengan saya kerana, ia memberikan suatu motivasi dan inspirasi. Apabila berkongsi, mencatat dan menukilkan sesuatu di sini – saya terasa suatu perasaan yang lebih bertenaga, gembira dan bersemangat.

Justeru, bagaimana dengan kalian?

O - Optimakan Masa

Saya “cuba” mengagendakan budaya menulis dalam hidup dan keluarga saya. Menulis itu semakin sebati dan serasi dengan jiwa dan perasaan saya. Bagaimanakah ia bermula? Saya membiasakan budaya ini melalui menulis di blog semenjak tahun 2005 lagi.

Semasa zaman student, jujurnya saya boleh menulis setiap hari. Berkongsi apa sahaja tanpa diganggu hal-hal lain kerana fokus ketika itu hanya belajar dan aktiviti-aktiviti yang relevan dengan saya sebagai seorang mahasiswa.

Tetapi, apabila memasuki alam bekerja – timbul suatu masalah yang belum pernah saya terfikir. Ketika mula bekerja sebagai pensyarah pada tahun 2009 – saya “terberhenti” berblog selama 6 bulan. Adjustment, penyesuaian dan mencuba mengurus masa membawa suatu dimensi baru kepada saya. Membawa suatu fahaman - mengurus masa itu kepada mengurus diri, sikap dan tekad.

Alhamdulillah, saya belajar mengoptimukan masa dengan berblog. ( Walaupun, ia sebenarnya perlu usaha yag lebih. Saya masih belajar lagi.)

G - Gandakan Pahala

Pelik bunyinya? Bagaimana menggandakan pahala dengan berblog. Mudah sahaja, tulis, sebarkan dan kongsikan hal-hal yang baik, benar dan sahih. Nasihat yang kita petik daripada Al-Quran, Hadis, buku, bingkai pengalaman hidup dan sebagainya amat “sihat” untuk dikongsikan.

Apa lagi? Sebenarnya banyak perkara yang boleh dinukilkan di blog anda. Oleh itu, bergantung kepada kita untuk merancang, melaksanakannya dan me”maintain”kannya.

BroHamzah
6 Jun 2012
Terima kasih kepada sahabat-sahabat pembaca yang sering berteduh di pondok saya ini. Pohon maaf atas segala kelemahan, kekurangan dan kedaifan.


4 comments:

fuad ansari June 6, 2012 at 1:40 AM  

apa jugak perkara, kalau digunakan dengan baik, insyaAllah baiklah kesannya..

dan sebaliknya juga akan berlaku..(",)

BroHamzah June 6, 2012 at 2:09 AM  

fuad ansari

Syukran atas coretan dan kalam peringatan.

BroHamzah

فراس الزهرأ June 17, 2012 at 10:03 PM  

masyaALLAH got new spirit!
dah lma tak jenguk kesini. semoga aLLAH memberkati kita semua :-)

BroHamzah June 19, 2012 at 6:14 PM  

Firas Al-Zahra'

Semangat yang harus dibakar setiap hari. InsyaAllah

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP