Tarbiyah Qur'aniyah

Tuesday, May 10, 2011

Belajar dan memupuk jiwa untuk mencintai Al-Quran

Oleh : BroHamzah

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatullah, sekadar meninggalkan jejak di sini. Berteduh berkongsi rasa jiwa yang lara agar kita semua merasai secebis perasaan seorang hamba.

Pertemuan mingguan kami benar-benar meninggalkan bekas yang mendalam kepada jiwa saya. Sedar atau tidak - saya mempelajari dan dididik dengan suatu perkara.

Minggu ini, murabbi berpesan kepada kami :

“ Untuk menguasi diri dan mendidik hati kita, kita harus dekat dan mendampingi Al-Quran. Inilah rahsia yang dilakukan oleh para salaful soleh, ulama-ulama yang warak dan mukmin muslim yang tawaduk.”

Dekatilah Al-Quran dan bongkarkanlah rahsia yang terpendam di dalamnya. Berikan hak hati dan ruh untuk disinari dengan cahaya Al-Quran yang terang benderang. Tiada perkara yang mudah untuk bermujahadah melainkan kita perlukan kekuatan yang sebenar.

Dan, kekuatan kita sebenarnya adalah bersama Al-Quran! Dan ia bertambah kuat dan mengesani jiwa jika lantunan kalamullah ini dilantunkan di saat-saat penghujung malam yang kelam dan sunyi sepi tanpa suara. Berusahalah dan bertekadlah dengan jiwamu yang membara :

“ Wahai jiwa, celakalah kalian – bantulah aku
Dengan bersungguh-sungguh dalam usahamu di gemerlapan malam
Mudah-mudahan kalian pada hari Kiamat,
Meraih kehidupan nan indah pesona,
Di puncak-puncak ketinggian (syurga).”

Justeru,– saya dapat simpulkan bahawa :
  • Mendisiplin diri dengan pembacaan Al-Quran setiap hari dengan istiqamah dan konsisten adalah suatu tuntutan yang besar buat kita semua. Kita harus sedari bahawa kita benar-benar berhajat kepada sentuhan Al-Quran.

  • Tarbiyah qur’aniyah harus diagendakan dalam jadual kehidupan seharian. Berapa muka yang perlu dihabiskan? Berapa ayat-ayat Al-Quran yang telah dihafal dan diulang-ulang?

  • Memperbetulkan tajwid, makhraj, bacaan dan kelancaran pembacaan secara serius dan tersusun. Ia dilihat dengan jiwa yang hidup, berhimmah dan benar-benar berkemahuan.

  • Murabbi, mengalakan dengan nada yang serius sekurang-kurang setiap daripada kami harus khatam Al-Quran setiap 3 bulan sekali. Ini paling minimum.

  • Bermula saat ini, setiap daripada kami harus belajar dan membaca tafsir Al-Quran sebagai pengukuhan pemahanam dan mendalami Islam. Justeru, murabbi mencadangkan Juzuk 30 Tafsir Fizilalil Quran karya As-Syahid Syed Qutb sebagai tafsir yang harus kami baca, fahami, hadam dan bumikan.( Masih banyak lagi tafsir yang boleh kita pelajari dan baca, antaranya ialah Tafsir Ibnu Kathir, Tafsir Azhar ( Hamka), Tafsir Imam Qurtubi, Tafsir Jalalain, Tafsir al-Manar (Muhammad Abduh) dan banyak lagi.)

  • Tanda kita mencintai Allah SWT ialah kita mencintai Al-Quran. Bagaimanakah sikap dan interaksi kita dengan Al-Quran? Terwujudkan perasaan yang istimewa antara kita dengan Al-Quran? Atau bagaimana?

  • Gunakan kemudahan teknologi untuk mewarnai kehidupan kita dengan Al-Quran. Kita boleh pasangkan MP3 Al-Quran bacaan Qari-qari ( Sheikh Abdul Basit, Sheikh Muhammad Rafit, Sheikh Mishary Rashed Alafasy dan lain-lain) yang kita minati melalui telefon bimbit, radio kereta, laptop peribadi, komputer dan apa jua alat elektronik yang ada.

  • Lazimkan dan warnailah kehidupan keluarga kita dengan Al-Quran. Hidupkanlah suasana membaca, mentadabur, menghafal dan mempelajari Al-Quran. Yakinlah keberkatan dan keharmonian akan memayungi rumah tangga kita dengan payungan kebahagiaan, ketenangan dan ketenteraman. InsyaAllah.
Boleh ikuti kupasan lanjut di dalam artikel terbaru saya di Langit Ilahi, semoga ia bermanfaat :


BroHamzah
Kota Bharu I Kelantan
11 Mei 2011
2.45 Petang

4 comments:

MUJTAHIDAH SOLEHAH May 12, 2011 at 9:09 AM  
This comment has been removed by the author.
MUJTAHIDAH SOLEHAH May 14, 2011 at 3:52 AM  

Na'am,Al-Quran dan As-Sunnah sebagai panduan dan pedoman dalam setiap aspek hidup kita.
Allah berbicara kepada kita melalui bait-bait Al-Quran,bukan sahaja kepada org-org yang beriman,ya ayyuhalladhina aamanu, bahkan bicara-NYA menyentuh kepada sekalian manusia,ya ayyuhan naas.
Wallahua'lam,asifah 'ala kulli hal.

doctor muslimah July 16, 2011 at 10:17 PM  

agreed, hati perlu dekat dgn Al-Qur'an. Akan terasa jauh dan kosong tanpa al-Qur'an mewarnai kehidupan seharian.. Subhanallah, Allah sangat menyayangi hamba-Nya, menurunkan al-Qur'an sebagai pedoman dan pengisi hati, dalam bahasa yang sungguh indah.. Alhamdulillah~

BroHamzah July 17, 2011 at 5:24 PM  

Mujtahidah Solehah

Alhamdulillah, sama-sama bersihkan hati 24 jam dengan ruh dan cahaya Al-Quran

doctor muslimah

Inilah rawatan yang hakiki buat jiwa dan hati

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP