Rancang Untuk Berubah!

Saturday, January 2, 2010

Antara Kem Kendalian Saya
Bersama Pelajar UiTM Saya.


2009 – Laluan sebuah kehidupan ( Rancang Untuk Berubah!)
Oleh : BroHamzah

Setahun berlalu, pastinya banyak perkara yang kita perolehi. Bagi saya 2009, adalah tahun yang banyak memberi sesuatu yang baru kepada saya.



Tahun 2009, saya mulakan dengan melangkah kaki ke alam kerja. Bekerja sebagai seorang pendidik atau pensyarah sambilan di UiTM Arau dan juga disamping itu bergiat aktif sebagai jurulatih bagi sebuah syarikat pembangunan insan iaitu RMC Training Centre.
Di samping saya turut membantu Ustaz-ustaz saya di Ma’had Attarbiyah Al-Islamiyah (MATRI), Tunjung Perlis dengan kemampuan yang saya ada terutamanya dalam soal Tarbiyah pelajar dan juga program-program yang melibatkan pelajar.

UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA, ARAU


Alam kerjaya atau kerja saya bermula di sini. Pada tanggal 4 Jan 2009, saya melangkah kaki ke Dewan Kuliah sebagai seorang pensyarah muda. Pelbagai perasaan ketika itu. Gementar, takut, kecut, tidak selesa dan pelbagai gambar-gambar yang bermain di fikiran saya.


Ketika masuk ke dalam Kelas, kebanyakan pelajar terkejut melihat saya. Mungkin mereka lihat, wajah saya yang muda ini. Seolah-olah kawan mereka yang mengajar di depan.


“ Assalamualaikum semua, “ Ucap saya memulakan sesi pembelajaran yang pertama. Kebanyakannya kelihatan kekok dengan saya diawal kelas pertama ini.

Saya lalui semua kerja saya sebagai pensyarah di sini dengan bantuan pensyarah-pensyarah veteran yang ada. Alhamdulillah, mereka banyak membantu malah senang menghulurkan bantuan serta kerjasama kepada saya pada bila-bila masa.

Pada peringkat awal, banyak perkara yang saya lakukan bermula daripada bawah senang kata daripada zero. Penyediaan nota syarahan, menyesuaikan diri dengan suasana sekitar, membina hubungan dengan semua staff di sini dan juga bergaul dengan para pelajar. Di sinilah cabarannya, dan saya sukakan cabaran, dan inilah peluang terbaik untuk diri saya.

RMC TRAINING CENTRE

Jika pada hari kerja saya sibuk di Kelas saya di UiTM, hujung minggu saya penuhkan masa dengan program-program dan kem-kem yang banyak disusun atur oleh RMC Training Centre. Bermula Januari sehingga Disember, jadual mingguan saya dipenuhi dengan kem. Banyak sekolah rendah, menengah, pusat-pusat kemahiran dan juga institusi pengajian tinggi yang menjemput kami untuk mengendalikan kem atau kursus untuk agensi dan sekolah mereka. Alhamdulillah, peluang ini saya gunakan sehabis baik untuk jadikan ia sebagai medan memberi dan perkongsian ilmu serta pengalaman kepada para peserta kem saya.

Antara, sekolah-sekolah dan institusi pengajian yang sempat kami ada kursus bersama mereka adalah MATRI, SMK Tengku Suleiman, SMK Kuala Perlis, SMK Padang Kota, SMK Lubuk Buntar, SMA Maktab Mahmud Kuala Muda, SMK Bukit Kayu Hitam, Sek Rendah Islam Seri Melati, Institusi Kemahiran Belia, Politeknik Sirajudin, Hotel Best Resort Langkawi dan juga beberapa kursus dengan kerja sama JAKIM.

KEMAHIRAN INSANIAH (SOFT SKILL)

Banyak manfaat yang saya dapat apabila melibatkan diri dalam kem sebegini. Sangat banyak. Saya sentiasa mengganggap kem sebegini sebagai medan latihan kepada saya untuk meningkatkan potensi diri saya dalam pelbagai aspek.

Antaranya ialah seni kemahiran pengucapan awam, kemahiran membuat keputusan, skill dalam mengurus kem dan kursus dan juga kemahiran untuk mengendalikan majlis-majlis rasmi yang berprotokol.

Tahun ini saya diberi peluang untuk menyampaikan ceramah sekitar 2 jam setengah. Pada awalnya saya tidak yakin dan rasakan diri tidak berkemampuan. Setelah dilatih dan diberi dorongan oleh Mentor saya, Cikgu Azmi Bahari ( Motivator RMC Training Centre) akhirnya saya dapat melaksanakannya. Saya puas kerana berlakunya peningkatan kepada diri. Inilah tarbiyah amaliyah yang sebenar. Kita sedar bahawa kita sedang meningkat dan tidak berada di takuk yang lama.

MERANCANG PENINGKATAN DIRI

Perkara yang terpenting yang saya pelajari sepanjang tahun 2009 ini adalah, kita seharusnya mempunyai perancangan untuk meningkatkan diri kita. Tanpa TARGET, dan MISI untuk meningkatkan segala potensi yang terpendam di dalam diri, kita akan hilang fokus dan tidak akan berusaha untuk menggilap diri ke tahap yang lebih baik.

Proses Tarbiyah atau pun pendidikan bukan sahaja proses untuk membersihkan jiwa dan hati sahaja. Tetapi ia adalah proses pendidikan yang menyeluruh mencakupi semua aspek pembangunan modal insan. Soft skill kita boleh dibangunkan dengan medan tarbiyah Islamiyah. Bagaimana? Anda sendiri yang tentukan. Gali dan cari kekuatan diri, dari situ kita bina kekuatan potensi yang ada.

Keberadaan dalam proses pendidikan tanpa peningkatan, akan menyebabkan berlakunya kepincangan kepada diri. Peningkatan itu seharusnya berlaku dalam keadaan kita rancang, sedar dan tahu menilai diri kita sendiri.

“ Saya tidak layak.”
“ Saya tidak mampu.”
“ Siapa la ana nak buat perkara-perkara ini.”
“ Bagilah tugasan ini kepada orang lain dulu.”

Ungkapan-ungkapan inilah yang akan MEMBUNUH kita dalam proses peningkatan. Kenapa kita tidak pernah ada hasrat dan keinginan untuk mencuba sesuatu yang bermanfaat kepada kita.

“ InsyaAllah, saya cuba yang terbaik.”
“ Ya, ini peluang kepada saya. Terima kasih kerana mempercayai saya.”
“ Alhamdulillah, ana akan ambil ini sebagai cabaran kepada diri.”

Proses peningkatan akan berlaku apabila kita BERSEDIA DILATIH dan MAHU MENCUBA. Mungkin pada peringkat awal kurang menjadi atau tidak sempurna. Itu perkara biasa, tetapi saya yakin apabila anda sudah mencuba akan tertingkat satu tahap keyakinan dalam diri anda. Inilah kunci kejayaan bagi mereka yang telah Berjaya.



“ Membuka lorong dan peluang kepada diri untuk DILATIH dan MENCUBA.”

MOTIVASI TARBAWI

Bangunkanlah dirimu, agar sentiasa tertingkat.
Setiap hari, kita perlukan perubahan kepada diri. Dengan membangunkan diri kita sudah menapak ke lorong perubahan.
Bangkitkan semangatmu, agar usaha sentiasa konsisten tanpa putus asa
Semangat yang membara dan jitu sangat diperlukan dalam apa jua tindakan dan kerja. Kerana ia akan menjadi bahan bakar yang sentiasa membakar jiwa dan tekad untuk terus berusaha.

Semoga tahun 2010, bakal menyaksikan banyak peningkatan dan perubahan kepada diri kita semua.

TARBIYAH UNTUK PERUBAHAN.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP