Rinduku Kepadamu Ya Rasulullah

Thursday, January 7, 2010

Perjuangan ini menuntut Pengorbanan


Lebih Indah daripada Bulan




Jabri Ibn Samurah RA meriwayatkan, " Saya melihat Rasulullah SAW pada satu malam yang terang-benderang oleh cahaya bulan. Baginda mengenakan baju berwarna merah. Saya menatap Baginda dan memandang Bulan. Sungguh, menurutku Baginda lebih indah daripada Bulan."




(Riwayat al-Tirmizi, al-Darimi, Abu Syaikh, al-Hakim dan al-Tabrani)




Pernah anda menrasai satu perasaan yang luar biasa sekali tentang perasaan rindu?


Rindu yang bersangatan dan mendalam rasanya.




Saya pernah mengalami satu perasaan yang sangat luar biasa. Ketika itu saya benar-benar hajat untuk menatap dan berjumpa dengan Rasulullah SAW. Seingat saya, ketika itu saya di tingkatan dua. Suatu hari, saya membaca satu Sirah tentang Rasulullah SAW.




Sirah ini berkaitan diri dan perjuangan Rasulullah SAW. Saya terpegun dan benar-benar kagum dengan Rasulullah SAW. Suatu yang benar-benar menyentap perasaan saya adalah apabila membaca Sirah pergorbanan Rasulullah SAW.




Pengorbanan yang berlaku kepada pimpinan Islam yang sangat hebat dan Baginda adalah manusia yang berjuang untuk sesuatu yang benar dan haq.




Pernah saya air mata saya mengalir membaca satu kisah baginda yang panjang. Tentang pengorbanan baginda. Rasulullah SAW pernah mengikat perut Baginda dengan 3 ketul batu untuk "menahan" lapar.




Saya tidak dapat mengawal perasaan sedih kerana, Baginda adalah insan yang istimewa dan hebat. Tetapi Baginda adalah manusia yang sanggup mengorbankan segalanya untuk perjuangan, pengorbanan dan deen Islam.




Kita sebenarnya, terlalu jauh jurangnya antara pengorbanan kita dengan Rasulullah SAW. Justeru, kita berkorban bukan setakat mana yang mampu. Tetapi berkorban juga kepada mana yang perlu. Perlu berkorban apabila ada keperluan untuk itu. Dan sesungguh perjuangan Islam itu sememangnya MEMERLUKAN pengorbanan.




Saya tahu kenapa saya rindu kepada Rasulullah SAW. Salah satunya kerana PENGORBANAN baginda. Baginda korbankan segalanya kerana ingin menyelamatkan kita daripada azab api neraka. Dan tanda keimanan kita itu hidup, apabila kita mencintai dan merindui Rasulullah SAW.




" Nta tahu tak, apa perkara yag paling sukar untuk kita buat dalam mencontohi Rasulullah," Soal kawan saya.




" Menjadi qudwah?," Jawab saya.




" Itu betul, ada satu yang sangat sukar...," Katanya serius




" Apa dia?", Tanya saya




" PERGORBANAN baginda," Jawabnya sambil memandang ke wajah saya.




" Kebanyakan orang boleh berkata-kata, bercakap-cakap sahaja. Tetapi bila turun medan amal dan medan berkerja, ramai yang tidak sanggup. Tetapi tidak Rasulullah SAW, baginda berkata dan baginda kotakan. Baginda melakukan apa yang disampaikan, dan inilah salah satu faktor kejayaan Baginda. Banyak berkorban dengan ikhlas tanpa mengeluh resah." Huraian rakan saya itu.




Ya, pengorbanan Baginda.




Ya Rasulullah, Engkaulah Insan mulia dan hebat




Dan Engkaulah contoh utamaku dalam menimpuhi Jalan Dakwah dan Tarbiyah.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP