Membina Syuur dalam Tarbiyah Amaliyah

Saturday, January 9, 2010


Ya Allah, permudahkanlah Urusan kami ini.KepadaMu kami berserah sepenuh jiwa dan pengharapan

Pengalaman mengendalikan sesebuah kursus atau kem untuk remaja merupakan pengalaman yang sangat berharga dan bernilai buat saya. Ia merupakan tugasan yang sangat sukar tetapi menyeronokan dan memberi kepuasan.


Pengalaman di Kursus IKBN 2009


Satu pengalaman yang baru dan sangat memberi kesan kepada saya ialah kursus pemantapan Ibadah untuk Institut Kemahiran Belia Negara Kuala Perlis yang saya kendalikan pada hujung tahun 2009.


Kursus selama 3 hari ini saya kendalikan tanpa bantuan Fasilitator. Peserta kesemuanya berjumlah seramai 150 orang. Secara peribadi, saya belum pernah kendalikan kem tanpa bantuan Fasilitator. Pada mulanya, saya rasa agak janggal dan sukar untuk melaksanakannya. Tetapi saya positifkan fikiran dan kuatkan azam untuk menyahut cabaran ini kerana setiap cabaran perlu dihadapi dengan terbuka dan fikiran yang optimis.


3 Hari di Belantara Elit, tempat kem ini dijalankan , saya belajar banyak perkara. Pengendalian 150 orang pelajar yang mempunyai pelbagai ragam dan karenah sangat memenatkan. Adakalanya saya rasa putus asa dan keletihan yang dirasai sedikit sebanyak menyebabkan semangat saya semakin turun.


Munajat dan Doa


Ketika ini, saya teringatkan pesanan Murabbi saya. Ketika jiwa terasa lemah dan hati mulai goyah, munajat kepada Allah SWT adalah kekuatan yang sangat ampuh. Seusai solat, saya akan tadahkn tangan memohon bantuan dan kekuatan daripada Allah SWT.


Membaca Al-Quran juga merupakan Ibadah yang memberi kekuatan yang sangat kuat ketika jiwa mengalami kegoncangan dan kelesuan. AL-Quran ditatapi dengan sepenuh jiwa, agar roh kekuatan itu sentiasa mengalir dalam jiwa dan hati.


Semua ini adalah amal-amal yang sangat-sangat dianjurkan oleh Islam dalam kita mempertingkatkan diri kit kepada Allah SWT. Al-Imam Hassan Al-Banna sendiri telah mengingatkan kita tentang 5 perkara Asasi yang penting untuk kekal dan thabat dalam jalan keimanan ini. Sekiranya kita memilikinya, insyaAllah kita akan dipelihara oleh Allah SWT diatas landasan yang benar. Lima perkara itu adalah :


Pertamanya, Keimanan yang teguh, tidak goyah dan tidak rapuh.

Keduanya, Keikhlasan yang benar yang tidak mengenal kepuraan dan menunjuk-nunjuk

Ketiganya, Keazaman yang kuat yang tidak mengenal takut

Keempatnya, Amal yang berterusan yang tidak menganl susah dan penat

Kelimanya, Pengorbanan yang tinggi yang tidak mengenal selain kemenangn atau syahid



Tenang dan Bahagia


Tidak ada kebahagiaan dan ketenangan melainkan melalui jalan keimanan dan ketaqwaan. Inilah kunci yang sangat penting dalam menghadapi apa juga halangan dan masalah dalm kehidupan. Saya sangat tertarik dengan ungkapa dan nasihat As Syahid Syed Qutb :


" Ketenangan dan kebahagiaan aalah hembusan dari langit, diturunka ke lubuk hati orang yang beriman. Mereka tetap berhati teguh di kala orang lain dalam kegoncangan."


Memohon dengan kerendahan hati dan menyakini dengan sepenuh hati akan janji-janji Allah SWT adalah langkah utama untuk merasai ketenangan dan kebahagiaan ini. Kesemua perasaan ini adalah anugerah daripada Allah SWT untuk hamba-hambaNya yang terpilih.


Selalu sahaja, teman-teman saya akan menasihati saya agar melakukan amal soleh ini dengan penuh kesungguhan, amanah dan ikhlas. Inilah gigi-gigi kunci untuk merasai ketenangan dan keteguhan dalam beramal kepada Allah SWT.


Rasulullah SAW bersabda dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim :


" Bersungguhlah melakukan apa yang medatangkan faedah kepada engkau, mintalah pertolongan kepada Allah dan jangan merasa lemah."



Kem JATIDIRI 2009/2010


Bermula hari ini, saya akan membantu pihak urusetia kem ini sebagai Kem Komandan Kem JATIDIRI ini bersama-sama sahabat saya Saudara Zulkifli Willi. Kem ini sudah berlangsung selama hampir 2 Minggu lebih, dan akan diteruskan dengn perpindahan tempat kem di Sri Pantai, Melawi pada hari ini sehinggalah 7 Februari 2010. Masih berbaki 3 minggu lebih.


Mindsetting saya, adalah amal ini kerana Allah SWT dan melakukannya sepenuh jiwa dan hati. Saya katakan kepada sahabat-sahabat Fasilitator yang ada, ayuh kita lakukan yang terbaik. Saya membayangkan cabaran-cabaran yang mendatang dan kini persediaan serta persiapan ke arah itu sudah dibina dalam jiwa, hati dan semangat kami di sini.


Inilah peluang dalam beramal dan membantu. Tarbiyah ini memerlukan medan dalam beramal. Inilah TARBIYAH AMALIYAH yang sebenarnya.Segala yang kita perolehi dalam Liqo' mingguan, Halaqah ataupun Usrah akan dipraktikan apabila kita sama-sama bekerja dalam medan amal. Kami menganggapkan ia sebagai medan terbaik untuk MEMBERI segala tumpuan, perhatian dan kasih sayang kepada para peserta.


Kami juga telah sepakat untuk menyelaraskan Visi kami dalam kem ini, adalah REDHA ALLAH dan Misi kami dalam menjayakan kem ini sebagai Trainer dan Fasilitator sebagai Khadimul Ummah iaitu Pelayan Ummah.(Pelayan kepada para peserta). InsyaAllah, ukhuwah Islamiyah yang diikat atas simpulan Aqidah Islamiyah akan terjalin sesama kami pihak urusetia, fasilitator dan juga peserta.


Doa kalian


Mohon doa kepada semua, agar perjalanan kem yang julung-julung diadakan ini mendapat keredhaan Allah SWT dan dipermudahkan segala urusan sehinggalah ia selesai dengan lancar dan jayanya. InsyaAllah.




0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP