Menulis Itu Memberi

Friday, January 8, 2010

Menulislah Kerana Allah


Menulis Itu Memberi

Oleh : BroHamzah

Menulis.
1 Perkataan yang ringkas dan juga satu perbuatan yang sangat dekat dengan hati dan jiwa saya.
Kenapa perlu menulis?




Menulis itu bukan bererti kita ingin menunjukan kita tahu, hebat atau mempunyai ilmu.Malah, disuatu sudut yang lain, kita sedang melakukan satu proses yang sangat memaknakan kehidupan kita.



Tidak sama sekali.



Tetapi menulis ini merupakan satu kelaziman yang menjadi perkara penting kepada para ilmuan terdahulu. Jika kita membaca kisah dan sirah para Ilmuan Islam, ramai dikalangan mereka sangat giat menulis. Segala input yang mereka pelajari, telaahi dan tekuni akan dirumuskan dan dipermudahkan untuk bacaan umum. Alangkah besarnya sumbangan mereka.



Kini, mereka sudah tiada. Tetapi masyaAllah, mereka meninggalkan sesuatu yang sangat bermanfaat untuk masyarakat dan orang ramai serta ummat keterkemudian daripada mereka.
Apa yang kita boleh kita simpulkan?



Pahala yang mereka perolehi hasil kebaikan itu mengalir kepada mereka walaupun mereka sudah tiada.



Formulanya mudah, mereka MEMBERI dengan menulis Ilmu untuk manfaat orang ramai dan akhirnya mereka MENERIMA ganjaran pahala yang berterusan tanpa had selagi mana ilmu yang ditulis itu dibaca dan diamalkan oleh orang lain.

PERBETULKAN NIAT

Untuk tahun 2010, saya bercadang dan bercita-cita untuk menulis segala perkongsian, pengalaman mahupun ilmu secara lebih tersusun dan lebih kerap. Justeru, perkara terpenting di sini adalah NIAT saya menulis perlu sentiasa saya perbaharui.

Menulis kerana Allah SWT
Menulis adalah Ibadah
Menulis, medan untuk berubudiyah kepadaNya
Menulis juga kerana inilah medan penyebaran kebaikan, kebajikan, kefahaman Islam dan juga nasihat-nasihat untuk jiwa saya dan saya kongsikan kepada siding pembaca.

PENAMBAHBAIKAN

Saya meletakan target untuk perbaiki penulisan saya pada tahun ini denga beberapa penambah baik antara :



Pertama, setiap artikel akan cuba saya masukan Dalil-dali dari Al-Quran dan As-Sunnah, kata-kata Ilmuan Islam dan sumber rujukan yang bersesuaian dengan artikel. Ini mungkin mengambil masa namun, inilah penambahbaikan yang PERLU dibuat.


Kedua, memperkemaskan bahasa dan ejaan yang menepati tatabahasa Melayu yang terkini. Saya perlu luaskan pembacaan dan menggunakan bahasa yang baik dan mudah


Ketiga, saya akan berusaha untuk mengarang dan menulis di dalam Bahasa Inggeris untuk isu-isu yang dekat dan mudah. Ia merupakan usaha saya untuk memperbaiki penguasaan Bahasa Inggeris saya.


Keempat, saya akan menulis rencana untuk dimuatkan di dalam Surat Khabar mahupun majalah-majalah yang terpilih. Saya akan fokuskan kepada tajuk-tajuk yang berkaitan pendidikan dan kaunseling.

Inilah beberapa TARGET peribadi dalam penulisan. Semoga usaha saya ini akan memberi kekuatan kepada saya untuk dekat dengan Allah SWT. InsyaAllah

2 comments:

Syed Ahmad Fathi January 9, 2010 at 4:18 AM  

Semoga berjaya dan sentiasa sihat Abg Ali.
Ana doa untuk anta. :)

BroHamzah January 9, 2010 at 8:39 AM  

Walaikumusalam, syukran ya Fathi. Doa nta tu sgt dihargai

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP