Cinta Kepada Allah SWT

Wednesday, January 6, 2010

Pohonan Keimanan yang membuahkan rasa rindu dan cinta kepadaNya

Al-Hubb atau cinta merupakan unsur yang sangat penting dalam sistem keyakinan atau Aqidah seorang muslim. Cinta itu naluri fitrah yang menggabungkan perasaan suka, rindu, kasih dan sayang kepada sesuatu. Ia adalah kemuncak perasaan yang sangat mendalam yang lahir daripada proses keimanan kepada Allah SWT.


Ibnu Qayyim mengibaratkan CINTA kepada Allah SWT adalah seperti sepohon pokok. Saya suka kongsikan dengan anda semua tentang perkara ini. Baiklah, apabila disebut tentng sepohon pokok, apa yang tergambar di dalam kotak fikiran anda?


Mari kita bayangkan sepohon pokok. Untuk menjadi sepohon pokok, terdapat beberapa elemen yang perlu ada, antaranya adalah akar, batang, ranting, daun, buah dan beberapa unsur lain yang penting untuk menghidupkan sepohon pokok yang subur dan segar. Kita lihat analisis Ibnu Qayyim dalam memberi gambar pokok dan kaitan dengan cinta kepada Allah SWT.


Kata Ibnu Qayyim,


Akar pokok itu adalah simbol ketundukan kepada Allah SWT.

Batangnya adalah pengenalan mendalam tentang-Nya.

Rantingnya adalah perasaan takut kepada-Nya

Daunnya ialah rasa malu kepada-Nya

Buahnya adalah ketaatan kepada-Nya

dan

Unsur-unsur lain seperti matahari, air dan tanah adalah ingat kepada-Nya.


Seandainya salah satu daripada elemen ini tiada atau hilang, maka berkuranglah kadar cinta tersebut.


Apa kesimpulannya?


Perasaan cinta kepada Allah SWT perlu dimulai dengan kepatuhan dan ketaatan kepadaNya. Kemudian kita akan timbul perasaan yang membuak-buak untuk mengenaliNya (Ma'rifatullah) melalui jalan ilmu dn sumber yang jelas dan nyata iaitu Al-Quran dan As Sunnah. Kemudian akan timbul rasa takut, malu dan taat kepada Allah SWT. Inilah buah keimanan dan Mengingati Allah SWT itu bukit kepada rasa cinta kita yang sebenar kepadaNya.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP