Musafir Untuk Bermuhasabah & Ekspo Buku Islam 2011

Sunday, October 30, 2011

Melalui musafir, saya belajar tentang kehidupan!

Saya mulakan catatan dengan Bismillah,

1. Sesungguhnya, bermusafir merupakan suatu bentuk pengalaman, didikan dan proses meluaskan pandangan hidup kita terhadap kehidupan. Alhamdulillah, Allah SWT itu Maha Baik dan Maha Pengasih – sentiasa memberikan ruang, kesempatan dan luangan masa kepada saya untuk “sentiasa” bermusafir. Benar, kekadang ianya sangat memenatkan tetapi sesungguhnya ia benar-benar memberikan seribu kepuasan yang sangat bermakna!

2. Bermusafir itu bertambah indah, sekiranya ditemani rakan-rakan, sahabat-sahabat dan teman-teman yang soleh, baik, berpengalaman dan dipenuhi jiwa dengan semangat yang membara. Saya semakin mengenali sahabat-sahabat tatkala bermusafir. Bertukar-tukar pandangan, berkongsi cerita, meluahkan perasaan, brainstorming idea dan mengembang kefahaman yang ada. Sungguh, salah satu proses ta’aruf yang berkesan ialah – bermusafir bersama sahabat kita.

3. Hujung minggu yang lepas, saya bermusafir lagi. Musafir untuk bermuhasabah diri. Alhamdulillah, bertemu wajah-wajah yang meneduhkan jiwa, - mengalirkan akan suatu perasaan yang membahagiakan dan yang terpenting, ianya adalah menyemarakan ruh persaudaraan sesama muslim. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah.




Ekspo Buku Islam 2011, anjuran Sinergi Ilmu. Bagus!

4. Seusai segala tugasan di Kuala Lumpur, bergegas pulang – namun Allah SWT berikan peluang singgah di Ekspo Buku Islam di KL Sentral. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Saya sangat sukakan bentuk-bentuk pameran, jualan dan ekspon kebukuaan ini. Masuk ke dalamnya, menghirup dunia keilmuaan, keintelektualan dan pengetahuan.

5. Meninjau-ninjau, membelek-belek serta melihat-melihat buku-buku yang ada. Tidaklah sebesar mana, tetapi Syabas saya ucapkan kepada pihak penganjur Sinergi Ilmu atas usaha kalian. Tahniah dan tahniah. Saya yakin, ekspo yang julang kali diadakan ini adalah satu titik permulaan untuk melangkah lebih jauh.InsyaAllah.



Novel sentuhan tinta, Fatimah Syarha : Sebarkan Cinta-Mu
Nak tahu apa kisah utamanya? Kena dapatkannya segera.

6. Saat itu, Kak Ha ( Fatimah Syarha Mohd Noordin) sedang berdiskusi tentang bukunya yang terbaru yang dimoderatorkan oleh Saudara Zahiruddin Zainuddin. – Novel Tauhidnya yang terbaru, Sebarkan Cinta-Mu menjadi topik perbincangan. Ramai yang beratur untuk beramah mesra dan mendapatkan tandatangan Kak Ha. Alhamdulillah, semoga ia menjadi medium dakwah dalam mendekatkan kita kepada Allah SWT.

7. Saya hanya membelikan dua buah buku sahaja iaitu Novel Sebarkan Cinta-Mu dan buku tulisan Ustaz Umar Muhammad Noor ( Kolumnis Majalah Solusi, ruangan Mahmudah) :- Rasul Mulia, Ummat Mulia, Akhlak Mulia. Saya sangat meminati ruangan ini, Alhamdulillah himpunan tulisan-tulisan beliau yang lama dikompilasikan dalam bentuk buku ini sangat-sangat menggembirakan saya.




Buku - " Rasul Mulia, Umat Mulia, Akhlak Mulia."
Buku yang sangat-sangat baik untuk dibaca oleh golongan muda hari ini. Kisah contoh tauladan berkaitan akhlak dan adab!


8. Novel Sebarkan Cinta-Nya, saya beli khusus - hadiah sekembali dari bermusafir - buat Zaujati (Isteri saya) yang tercinta. Mudahan titipan karya ini memberikan suatu manfaat buat isteri saya serta saya jua. – Mungkin, saya akan kongsikan kupasan novel ini setelah membacanya. Tebal juga novel ini!

9. Bagi yang belum bertandang ke Ekspo Buku Islam ini, saya syorkan jemputlah ke sana kerana ianya hanya akan berlangsung sehingga esok, Selasa 1 November 2011. InsyaAllah. Jangan lepaskan peluang ada untuk mendapatkan buku-buku yang berkualiti dengan harga yang berpatutan.

Sekian, sekadar mencatat.

BroHamzah
Jalan Padang Golf,
Pengkalan Chepa.

2 comments:

musafir kehidupan October 30, 2011 at 9:17 PM  

Semoga Allah merahmati Bro dan keluarga. Catatan yang menyemarakkan semangat untuk tetap teguh...InsyaAllah.
Adakalanya, catatan2 yang santai mampu mencetuskan sesuatu yang serius. InsyaAllah...
Syukran, bro...

BroHamzah October 31, 2011 at 12:33 AM  

musafir kehidupan

Sama-sama, semoga Allah SWT permudahkan.InsyaAllah.

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP