Hajat-hajat Kita

Tuesday, May 15, 2012





Saat punyai hajat dan keinginan, kita punyai tempat untuk menggantungkan 
harapan dan hasrat.

Bismillah, sharing is loving.

Dalam hidup ini, banyak hajat-hajat, keinginan dan permintaan kita yang terlintas dan terbuku di hati. Jika boleh, ingin sahaja disenaraikan dalam satu list yang panjang dan paling penting - segala-galanya itu dikabulkan segera oleh Allah SWT.

Namun, sunatullah tidak begitu. Ada laluan, jalan dan prasyarat yang harus kita lalui. Salah satu cara didikan Allah SWT kepada kita ialah dengan “mendidik” kita agar sentiasa menadah tangan, meminta, berdoa penuh harapan , bermunajat dengan segala kerendahan dan “bermanja-manja” dengan-Nya dalam setiap hajat-hajat kita itu.

Syeikh Ibnu Ata’illah Iskandari dalam kitab al-Hikamnya menyatakan :

“ Sebaik-baik permintaan yang seharusnya kamu mohon daripada Allah SWT adalah (kemampuan) melaksanakan apa sahaja yang Allah SWT perintahkan kepada kamu.”

Sejak daripada kecil, saya sememangnya memiliki banyak hajat-hajat yang saya dipinta daripada Allah SWT. MasyaAllah, Maha Pemurah dan Pengasihinya, Allah SWT – hampir kesemua yang dihajati itu dikurniakan, dianugerahi dan diberikan oleh Allah SWT kepada diri ini.

Dahulu ketika berumur 3 tahun lebih, emak bertanya kepada saya :

" Ali hendak berapa orang adik-beradik?,"

Saya kata dengan riang :

" 10 orang adik-beradik!,"

Dengan izin-Nya, kini saya dikurniakan 10 orang adik-beradik. Dan, banyak lagi asalnya, angan-angan kini menjadi realiti dengan izin Allah SWT.

Tetapi, kata-kata Sheikh Ibnu Ata’illah ini benar-benar menggugah jiwa. Ternyata, dalam banyak-banyak permintaan saya – tidak pernah terfikir saya untuk memohon sebaik-baik permintaan kepada Allah SWT iaitu kekuatan dan kemampuan untuk taat dan patuh dalam melaksanakan segala perintahnya.

MasyaAllah. MasyaAllah. MasyaAllah.

Kerdilnya aku. Hinanya Aku dan Kecilnya Aku di hadapan Sang Maha Agung, Maha Besar dan Lagi Maha Berkuasa.

BroHamzah
15 Mei 2012
Seusai Sesi Usrah Cinta Tidak Formal. Bersharing sambil-sambil melipat pakaian.

2 comments:

Ryien Aamal May 18, 2012 at 11:11 AM  

menginsafkan dan menyedarkan diri..terima kasih..

BroHamzah May 18, 2012 at 7:40 PM  

simple_mzrins

Sama-sama, semoga bermanfaat.
BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP