Jenuh dan jemu dengan Tarbiyah?

Monday, April 2, 2012

Perubahan, perubahan dan perubahan.
Sejauh mana kita menuju kepada fasa-fasa perubahan yang diharapkan.


Kenapa jemu, jenuh dan bosan dengan Tarbiyah?

Sudah lama kita duduk dan berada dalam Medan Tarbiyah. Ada setahun, ada 5 tahun dan bahkan ada sudah melebihi 10 tahun ke atas. Sedar atau tidak - kadang-kadang timbul rasa jemu dengan Tarbiyah. Rimas, bosan, jenuh dan hilang keghairahan untuk terus tetap bersama-samannya.

Lebih mudah lagi, kita sudah hilang kemanisan, kelazatan dan kenikmatan bersama-sama melalui proses tarbiyah.

Kenapa? Kenapa hal ini boleh terjadi?

Ini merupakan persoalan yang perlu kita renungkan dan cari jawapannya. Jika kita benar-benar meyakini jalan yang kita lalui sekarang iaitu jalan Tarbiyah dan Da’wah. Persoalan ini jika tidak dijawab ianya mungkin akan melemahkan, melunturkan dan menyebabkan kita rasa jemu untuk terus bersama dalam Medan Tarbiyah. Kita mungkin tidak dapat Istiqamah dalam Medan Tarbiyah.

Mustafa Masyhur menyebut; “Tarbiyah bukan segala-galanya tetapi segala-galanya hanya dapat diraih dengan Tarbiyah.”

Ini menjelaskan kepada kita bahawa Tarbiyah bukan matlamat/Ghayah kita tetapi merupakan wasilah untuk kita mencapai Ghayah Kubra iaitu Mardhatillah. Tarbiyah adalah wasilah utama untuk kita sampai kepada matlamat kita. Tanpa melalui proses tarbiyah kita tidak akan sampai kepada matlamat yang dicita-citakan.

Proses tarbiyah ialah proses untuk mempersiapkan rijal-rijal yang akan mendokong Deen Allah swt. Hanya melalui tarbiyah, peribadi mukmin akan dibina; iaitu peribadi yang menyedari dan merasai tuntutan-tuntutan iman kepada Allah swt.


Sebagaimana juga Dakwah, Jalan Tarbiyah ialah jalan yang panjang, berliku-liku dan mempunyai banyak tahapan. Jika kita hanya berada di satu tahapan sahaja tanpa ada peningkatan maka kita akan merasa jemu dengan tarbiyah. Namun begitu untuk meningkatan diri kita dari satu tahap ke satu tahap yang lain kita perlu memenuhi syarat-syarat tertentu.

Akan tetapi yang pastinya tarbiyah menuntut kepada amal; iaitu amal yang akan membuka hijab kita kepada suatu dimensi baru dalam tarbiyah. Suatu dimensi yang hanya akan dirasai oleh mereka-mereka yang telah beramal dengan fikrah yang ada padanya.

Di sinilah akan berlakunya satu peningkatan dalam proses tarbiyah. Ini adalah kerana tarbiyah kita ialah Tarbiyah Mas’uliah. Kita tidak ditarbiyah hanya untuk menjadi penyokong Islam ataupun pemidato-pemidato, penceramah-penceramah atau pensyarah-pensyarah yang boleh melemparkan kata-kata yang boleh menyebabkan manusia ta’ajub dan terpesona dengan Islam.

Tetapi Tarbiyah kita ialah untuk melahirkan pendokong-pendokong Islam atau Rijal-Rijal Aqidah yang akan mengubah suasana yang mungkar kepada suasana yang ma’aruf dengan penuh keihklasan dan menggunakan kaedah-kaedah atau uslub-uslub yang benar. Kita inginkan daripada proses ini :

(1) Terbangunnya jiwa-jiwa yang hidup, kuat dan teguh.

(2) Hati-hati yang segar dan memiliki semangat yang berkobar-kobar.

(3) Jiwa-jiwa yang tidak pernah berputus asa dan sentiasa merindukan tercapainya cita-cita Islami serta bekerja keras dalam usaha-usaha menuju ke sana.

Ia melahirkan rijal-rijal yang tahan diuji, sanggup menghadapi pelbagai mehnah kesusahan dan rela untuk berkorban. Rijal yang menjuarai medan beramal melebihi medan berkata-kata atau berslogan semata-mata!

Suatu perkara yang harus tertanam di dalam jiwa dan dada kita ialah :

Kerja-kerja merawat dan memulihkan ummat yang rosak serta kerja-kerja membina suasana ma’aruf dalam suasana manusia bangga dengan kemungkaran adalah kerja-kerja yang besar dan memerlukan persediaan dan bekalan yang banyak.

Kita yang merasa taklif Rabbani ini tidak akan merasa jemu dengan Tarbiyah bahkan kita disetiap masa sentiasa berhajat kepada tarbiyah kerana hanya dengan tabiyah kita dapat membina kekuatan-kekuatan dan menyediakan bekalan-bekalan yang secukupnya.

Analoginya mudah; jika kita hendak melakukan kerja-kerja yang ringan tentu kita hanya berhajat kepada bekalan-bekalan yang sedikit. Tetapi jika kita sedang menuju kepada suatu destinasi yang jauh untuk suatu pekerjaan yang besar, tentunya kita berhajat kepada bekalan-bekalan yang banyak.

Justeru, semua yang berada dibawah payungan tarbiyah harus bersinergi dalam segala kekuatan yang dimiliki untuk mempersiapkan diri dalam melahirkan rijal yang sebenar-benarnya rijal. Rijal yang dibayangan sebagai rijal yang berjiwa besar, punyai potensi yang besar dalam memimpin ummah dan bersiap siaga untuk melaksanakan perubahan.

Bukannya, perubahan yang biasa-biasa yang ingin direalisasikan, tetapi perubahan yang menyeluruh!

Sinergi Kekuatan, Memacu Perubahan!

BroHamzah
10 Jamadilawal 1433
2 April 2012
Negeri Serambi Mekah
Tanah Rendah Sekebun Bunga.

9 comments:

Anonymous,  April 2, 2012 at 5:56 AM  

post ni sangat best... :)

DETERMINATION

salsabil April 2, 2012 at 7:04 AM  

syukran atas taujihat!!! jazakAllahukhairan jaza'

Rintihan HambaMu April 2, 2012 at 8:45 AM  

Alhamdulillah..sinergi smkin bertmbah..
jazakallah..

Isyraf Imrani April 3, 2012 at 5:21 AM  

Ayuh jadi Rijal yang berpegang teguh dengan Kalimah Laaa Ilaaha ILla ALlah wa anna Muhammadan Rasulullah!

Izzati Nur April 3, 2012 at 7:14 AM  

terkesan, tgh mncari semangat :)
alhamdulillah

FN April 4, 2012 at 6:36 AM  

ust, cmne nk contact ust?

BroHamzah April 4, 2012 at 6:49 AM  

Abstract of Life

Boleh emel saya di brohamzah85@gmail.com

Syukran.

BroHamzah April 6, 2012 at 7:08 AM  

Anonymous,salsabil,srikandi permata, isyraf Imrani, sis Izzati

Alhamdulillah, semoga titipan ini bermanfaat dalam memacu diri kita dalam melakukan perubahan. InsyaAllah.

Sinergi Kekuatan, Memacu Perubahan
BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP