Tanpa Tajuk

Tuesday, March 27, 2012

Tanpa sedar, rutin harian kita telah
"merobotkan" seluruh kehidupan kita.


Tanpa Tajuk

Kita manusia biasa bukan robot tanpa jiwa.

Kuatkah kita? Gagahkah kita? Hebatkah kita? Teguhkah kita?

Ada saatnya, terhimpit dan tersepit jua. Digoncang badai yang datang tanpa diundang. Goyah jiwa dengan pelbagai bentuk ujian-ujian dan dugaan-dugaan yang silih bergantian.

Mainan air mata seolah-olah penawar duka. Tidak pasti itu esakan jiwa atau tangisan “pemujuk” rasa. Seka air mata sendiri seolah-olah lakonan buat diri semata-mata. Dilemma hadir kerana diri empunya hilang timbang tara buat seketika.

Hati berbelah bagi dalam membuat pemilihan & keputusan terhadap beberapa perkara yang sama-sama baik, sama-sama elok, sama-sama bermanfaat dan berguna untuk diri, keluarga dan ummah – namun, harus memilih hanya satu dan satu sahaja. Tiada dua.

Rencah dunia memang begitu. Warna-warnanya pelbagai. Coraknya dilukis dengan jalur-jalur yang berbeza untuk kita. Kita boleh mewarnakannya dengan corak serta warna pilihan kita, jika itu yang kita mahu. Dan, kita juga boleh biarkan manusia-manusia yang mencelupkan tinta buat kita. Mereka – mereka yang menentukan siapa kita dalam “dunia” kita.

Manusia, punyai hak dan bebas memilih warna-warna diri mereka. Hak itu menjangkau jauh melepasi apa yang mereka sangka. Sangka-sangka itu jika kabur, maka kaburlah segala tafsiran yang ingin dijelmakan dalam karya-karya hidup - seorang insan yang bernama manusia.

“ Bangkit Bekerja Setelah Tiga (3) Hari Terbaring & Dua (2) Hari MC.
Hidup adalah perjuangan!.”

BroHamzah
27 Mac 2012
Kota Bharu, Kelantan

1 comments:

Mohamadazhan.com April 2, 2012 at 3:55 AM  

salam alaika

pengisian yang sangat bernilai buat para pejuang kebenaran =)

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP