Potensi Diri - Harus Tertingkat !

Thursday, April 26, 2012



Menggilap setiap potensi yang ada. Untuk manfaat deen Islam.

Bismillah,

Sunnatulah alam ini ia mengalami perubahan dan akan terus berubah. Begitu juga dengan kita sebagai manusia. Kita berubah dari suatu fasa ke suatu fasa. Perubahan itu perlu dilalui. Jika tidak, kita akan mengalami ketidaknormalan dalam kehidupan.

Tahun ini adalah tahun yang begitu mencabar kewibawaan dan keupayaan diri saya. Kelihatan biasa-biasa sahaja. Tetapi, banyak perubahan yang berlaku dalam hidup. Antara perkara yang mengubah saya :

            Beralih fasa menjadi seorang ayah.
         Perubahan bidang tugas dalam kerjaya.
      Perlu lebih giat berkongsi ilmu di tempat kerja, kolej-kolej dan masjid.

Boleh dikatakan ia berlaku serentak. Ramai yang menyatakan saya boleh lakukannya serentak. Saya cuba menerima dan gagahkan diri. Melawan kelemahan, kekurangan dan ketidakupayaan diri.  Namun, ada saat-saatnya : saya rebah seketika.

Jatuh, saya bangkit.
Terasa lemah, pujuk diri.
Tidak tahu, saya belajar.
Diuji, saya kuatkan diri dengan bersabar.
Tersungkur, terus tabahkan dengan solat & doa.



Dr Abdullah Sudin Ab Rahman, Tokoh yang disegani di bumi Serambi Makkah

Dan, semakin meningkat usia – semakin banyak perkara yang saya pelajari. Namun, disebalik ini hikmahnya saya semakin belajar pengalaman-pengalaman, santunan dan ilmu-ilmu daripada syuyukh yang lebih berusia daripada saya.

Hari ini, semakin banyak hikmah, himmah dan ibrah yang saya timba daripada seorang tokoh murabbi – Dr Abdullah Sudin Ab Rahman. Bagi yang mengenali secara dekat, dia adalah seorang yang berpandangan jauh, berwibawa dan punyai karismatik sebagai pemimpin yang disegani.

“ Anta perlu cepat membesar dan perlu cepat matang. Kena banyak belajar, belajar dan cepat belajar. Tingkatkan potensi diri secara serius,” Itu nasihatnya saban waktu.

Melihat sendiri, kesibukannya mengurus beberapa organisasi, memenuhi pelbagai tanggungjawab dan amanah yang digalasnya, beliau tetap kuat dan bersabar dengan bermacam-macam ujian dan cabaran  yang timbul. Bagi saya, bukan calang-calang orang yang mampu berbuat demikian. Tidak mengenal kelelahan, kepenatan dan keletihan – beliau sentiasa optimis dengan kerja-kerja yang beliau gerakan. Semoga Allah SWT rahmati beliau dalam setiap langkahan, keputusan dan amanah yang dilaksanakannya.

Target saya semenjak dulu ialah, sebelum berumur 30 tahun – saya hajat untuk bersama para tokoh murabbi dan syuyukh selama yang boleh untuk mengutip mutiara hikmah mereka, menyantuni kehidupan mereka serta belajar sebanyak boleh tentang “seni” kehidupan yang tidak boleh dicari atau dibaca melalui mana-mana buku atau karya-karya penulisan.

Kerana itu, masa muda ini – saya peruntukan untuk “membina” kehidupan saya daripada “mengikut” kehidupan yang ada. Ia kelihatan sukar, payah dan penuh cabaran. Tetapi, inilah harga yang perlu dibayar agar saya cepat matang, dewasa dan berdikari.

Santai-santai Sahaja

Hujung minggu ini, saya bermusafir  ke Kuala Kumpur. Ada beberapa destinasi serta tugasan yang perlu disegerakan. Salah satunya ialah, untuk mempertingkatkan potensi dan kemahiran yang ada dalam diri saya. Antara kemanisan dan kelazatan dalam hidup ialah, saya mencabar diri untuk melakukan suatu perkara yang tidak pernah terfikir untuk saya galasi dan lakukan. Saya jadikan ia suatu cabaran buat diri!

Dan, seperti tahun-tahun yang lepas saya tidak pernah melepaskan peluang berkunjung ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Tahun ini, saya masih berniat yang sama. Menghirup udara buku-buku yang sudah pasti membuatkan para pencinta buku teruja seketika.

Di minda, terdapat beberapa buah buku yang akan saya belikan. Walaupun, bajet tahun ini semakin berkurang dan menurun – saya akan usahakan untuk mendapatkan diskaun dengan kadar terbaik dan berbelanja dengan penuh hemah.

Zaujati selalu mengusik : “ Bila lah buku abang nak ada di rak kedai buku atau pesta buku ini?,”

Saya tersenyum. Hendak berangan-angan, boleh. Nak bercita-cita pun boleh. Dalam hati, hanya ingin berkongsi melalui dunia penulisan, jika medium cetakan buku juga mampu merealisasi target audien insyaAllah - apa salahnya, meluaskan potensi ke arah itu.

BroHamzah
26 April 2012
Bersiap Menempuh Hujung Minggu Ini
Di Bandaraya Kota Metropolitan – Kuala Lumpur.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP