Musim-musim Terindah Dalam Binaan Cinta

Wednesday, November 16, 2011


Musim-musim Terindah binaan cinta ;

Cinta dalam rumahtangga!

Umpama berada di sebuah taman yang mendamaikan.

Dengan lafaz Bismillah, perkongsian ini dicetuskan.

Masih segar peristiwa itu di minda ini.

“ Anta perlu bersiap sedia. Bersedia untuk jatuh cinta dan merasai keindahan perasaan ini,” Masih segar akan titipan nasihat murabbi di jiwa saya.[1]

Titipan nasihatnya itu bermekar subur di nurani saya tatkala keluar bermusafir dengannya pada tahun lepas. MasyaAllah – murabbi, setiap titipan nasihatnya berbekas mendalam dalam jiwa ini. Saat itu, selama tiga hari bermusfirnya – hanya kami berdua – saya benar-benar merasai usapan nasihat daripada seorang ayahanda.

Kami bermusafir, berbicara, berkongsi, saling memberikan pandangan dan segala-galanya kami kongsikan dalam safar yang indah itu. Saya benar-benar bersyukur kepada Allah SWT kerana memberikan kesempatan yang sememangnya sangat sukar diperolehi dan dialami kecuali dengan keizinan Allah SWT.

“ Jangan kita durhaka kepada Allah SWT, dalam membina rumahtangga,” Hembusan nasihatnya terus menerus menyejukan relung-relung jiwa saya. Terasa bicara itu hadir dengan ruh dan perasaan kasih seorang murabbi.

Anta perlu ingat akhi, pesanan Hisham al-Wadi : “ We get married to increase our iman!,” Butiran kata-kata murabbi terus melekat di nurani ini.

Itulah peristiwa yang sangat membahagiakan saya. Kisah setahun yang berlalu, sebelum – saya mendirikan rumah tangga. Saya – insan yang kerdil serta jahil ilmu – sangat-sangat suka mendekati mereka-mereka yang berpengalaman ini untuk mengorek rahsia berkaitan pembinaan rumah tangga yang Allah SWT redhai. Alhamdulillah, nasihat dan pesanan mereka sungguh bermanfaat buat saya.

Insan kerdil yang mengharapkan bimbingan

Pernah suatu ketika.

Saya malu dengan diri saya. Banyak keaiban, kelemahan serta kekurangan yang ada – berbanding teman-teman yang sudah bersedia dan telah “pun” mendirikan rumah tangga. Saya resah – suatu ketika – kerana merasakan seolah-olah tidak membuat apa-apa persediaan untuk mendirikan sebuah masjid. Namun, murabbi memujuk rasa :

“ Sebenarnya, dalam banyak-banyak persediaan dalam menempuhi gerbang rumahtangga yang paling sukar adalah : - persediaan jiwa!,

Saya merenungi bingkisan nasihat murabbi. Ya. Itulah yang paling sukar sekali. Jiwa – perlu bersih, kuat, jernih, suci dan cekal untuk melangkah ke alam yang baru ini.

“ InsyaAllah, kuatkan hubungan dengan Allah SWT dan banyakan munajat kepada-Nya,” Telinga ini sempat menangkap nasihat itu. Ia tersemat kukuh di sini. [ Jari menunjuk ke dada sendiri ]

Kukuhkan hubungan cinta suci ini

Saya ingin memetik ungkapan ini :

“ Islam adalah agama cinta. Dan mukmin tidak merasakan manisnya iman sehingga ia merasakan hangatnya cinta.”- Dr Mahmud asy-Syarif dalam karyanya, al-Hubb Fil Islam ( Cinta dalam Islam)

Ringkas sahaja perkongsian saya,- ingin berkongsi intipati yang sangat penting bagi insan-insan yang akan mendirikan rumah tangga, baru mendirikan rumah tangga, sudah lama dan yang akan terus memekarkan hubungan kasih sayang, cinta dan mawadah sesama mereka.

Murabbi menitipkan suatu tip, langkah-langkah dan kaedah mengukuhkan hubungan pasangan suami isteri yang baru melayari bahtera rumahtangga, dan ia juga sangat-sangat baik untuk yang telah mendirikan rumah tangga. Semoga akar mawaddah itu adalah cinta, kasih, rindu dan rahmah kerana Allah SWT.

Murabbi berkongsi rahsia, katanya ;- [2]

“ Dalam mengukuhkan hubungan kita dalam cinta rumahtangga, amatilah tiga perkara ini :-

Pertama, kukuhkan dan dalamkan hubungan dengan Allah SWT.

“ Inilah adalah asas yang sangat-sangat penting dan utama,” Ulang murabbi tanpa jemu.

“ Hati kita dengan Allah perlu : Erat, Dekat dan Akrab!,” – Getus hati saya.

Allah SWT yang memiliki hati, jiwa dan perasaan kita. Dan – Allah SWT yang punyai hak, kuasa dan upaya yang mutlak untuk menyuburkan perasaan cinta – tulus & suci – di dalam jiwa suami isteri. Lihatlah, diri kita – bagaimanakah ketaatan kita kepada Allah SWT?

Jika masih sukar membuang dan sayang kepada dosa-dosa, noda-noda, maksiat-maksiat dan aib-aib yang durjana. Masihkah kita ini ada cinta kepada Allah SWT?

Kedua, membina emotional bank account yang baik antara suami isteri.

Bagaimana?

“ Kumpullah pengalaman-pengalaman yang indah, manis dan bahagia bersama.” Ujar murabbi.

“ Berusahalah mewujudkan suasana dan biah yang mekar emosinya sepanjang usia pernikahan kita,” – Terdetik hati saya bermonolog sendirian.

Buatlah kebaikan positif terhadap pasangan kita sebanyak-banyaknya, kiriman hadiah yang luhur dengan kejutan “kecil” serta “besar”. Percikanlah cinta kasih dengan sentiasa menghiasi jalur cinta rumah tangga dengan panggilan yang penuh kasih, sayang dan jiwang.

Mereka berdua – iaitu pasangan suami dan isteri - sentiasa peka, sensitif dan aktif dalam mengoperasikan segala sunnah Rasulullah SAW dalam biah atau suasana rumah tangga. Sehingga, benar-benar terasa akan keberkahan dalam kisah percintaan mereka.

Ketiga, harmonikan hubungan dengan dua M : iaitu Mesra & Manja.

Akhirnya, berazamlah dan bersungguh-sungguhlah dalam menghormanikan binaan rumahtangga kita dengan titipan kemesraan dan perasaan penuh kesederhanaan dalam bermanja.” – Ungkap murabbi lagi.

Mesra :- ia tidak kaku, hambar atau dibuat-buat. Tapi, ia jelas diraut wajah dan berhias indah pada ukiran senyuman antara sang kekasih. Panggilan nama yang menusuk jiwa : Abang Sayang – yang hanya dua insan ini rasai dan kecapi.

Manja :- ia tersimpan kukuh sebagai tiang seri layar keindahan sebuah rumah tangga. Hanya insan berdua ini sahaja yang tahu betapa bersyukurnya menjadi hamba Allah SWT yang memilih “cinta kerana Allah SWT” dalam melayari perasaan yang asyik ini dalam sejarah kehidupan mereka.

Saya sangat tersentuh dengan ungkapan Saidina Umar al-Khattab, apabila beliau mengambarkan seseorang rijal itu dengan ungkapan sebegini :

“ Sepatutnya bagi seorang lelaki ia umpama seorang bayi, ( yakni berlaku lembut, manja dan ramah di dalam keluarganya). Dan apabila di hadapan khalayak ramai ia adalah seorang rijal yang tegas dan gagah.” [3]

Akhirnya, saya masih ingat seusai mendirikan rumah tangga beberapa minggu – murabbi menelefon saya dan menanyakan adakah saya memiliki sebuah buku yang sangat baik untuk pasangan suami isteri. Beliau memberikan tajuk buku itu dan pengarangnnya.

Dan, saya menjawab :

“ Alhamdulillah, ana sudah ada. Baru sahaja membelinya bersama dengan zaujah. Setiap daripada kami memilikinya,”

“ Alhamdulillah!,”- Ujar murabbi. “ Bagus buku itu, patut jadikan ia bahan serta rujukan harian dalam melayari bahtera kehidupan berumah tangga.”

Buku yang saya maksudkan ialah Haakadzaa Yablugh Al- Hubb Bainahuma Daliiluka ilaa As-Saa’aadah Az-Zaujijah - “ Beginilah seharusnya suami isteri saling mencintai” Karangan Fathi Muhammad Ath-Thahir Ghayati. Terbitan Irsyad Baitus Salam, Indonesia. [4]


Komentar – seorang hamba

(1) Entri ini saya dedikasi khas - khusus buat zawjati. Semoga Allah SWT menyinar kehidupan kita dengan “cahaya”-Nya di sepanjang perjalanan usia ini. Agar kita terus berazam, berkomited dan tegar menghidupkan sunnah Rasulullah SAW dalam rumahtangga kita.

(2) Artikel ini juga, ditujukan kepada sahabat saya – Mohd Hafiz Zainol Abidin dan zaujahnya, Afeefah Saalihah Zainal Abidin yang mendirikan baitul muslim pada 11 November 2011 atau 11.11.11. Semoga Allah SWT merahmati antuma berdua. Barakallahulakuma! ( PS : Buat pengantin baru : kesalahan telah diperbetulkan. Terima kasih atas teguran "antuma"^^)

(3) Marilah sama-sama kita sentiasa memurnikan, mengukuhkan dan mengharmonikan hubungan sesama kita dengan musim-musim terindah yang digalakan oleh Allah SWT, Rasulullah SAW dan Deen kita, Islam.

----------------------
[1] Musafir Tarbawi bersama Murabbi pada 1 sehingga 4 Oktober 2010, jelajah Utara – Perlis, Kedah, Pulau Pinang & Perak.

[2] Kuliah : “ Komunikasi Rumahtangga” Oleh Murabbi pada 3 Oktober 2011, di Ipoh Perak.

[3] Kitab Tarbiyatul Aulad Fil Islam, ( Pendidikan Anak-anak dalam Islam) Oleh Prof. Dr Abdullah Nasih Ulwan. Penerbitan Pustaka Amani, Jakarta.

[4] Kitab Haakadzaa Yablugh Al- Hubb Bainahuma Daliiluka ilaa As-Saa’aadah Az-Zaujijah - “ Beginilah seharusnya suami isteri saling mencintai” Karangan Fathi Muhammad Ath-Thahir Ghayati. Terbitan Irsyad Baitus Salam, Indonesia.

Salam penuh hormat ;
Hamba Kerdil

BroHamzah
Pengkalan Chepa, Kota Bharu
Kelantan Darulnaim

8 comments:

Mohd Hafiz,  November 16, 2011 at 6:27 PM  

Jazakallah.....Jemput datang kenduri 27/11 ni :)

BroHamzah November 16, 2011 at 6:35 PM  

Mohd Hafiz

Amboi, lajunya anta komentar. Semoga Allah SWT berikan kekuatan, rahmat, hidayah-Nya dan kasih sayang-Nya dalam bahtera rumah tangga anta.

BroHamzah

SINCERE SERVANT November 16, 2011 at 11:18 PM  

Alhamdulillah... syukran ya zauji habeebi...

Ayuh bersama terus mencipta musim-musim terindah dalam bahtera rumahtangga kita..
Moga nantinya, saat kita berpisah kerana tuntutan jihad fisabilillah, setiap kenangan manis menjadi bekalan yang menguatkan jiwa kita berdua, dalam mengejar dan menggapai redha dan maghfirah ALLAh... insya-allah...

Sayang abang kerana ALLAh taala..
<3 <3 <3

Sayang abang,
Sincere Servant

BroHamzah November 16, 2011 at 11:50 PM  

Sincere Servant

Alhamdulillah, syukur kepada-Nya.
Semoga ianya adalah untuk, kerana Allah SWT.

BroHamzah

BroHamzah November 17, 2011 at 3:21 PM  

Muhammad Iqbal

Baca untuk sama-sama kita gerakan.InsyaAllah
BroHamzah

Anonymous,  November 25, 2011 at 8:43 PM  

Assalamualaikum..Perkongsian yg sangat menarik.. Moga kehidupan rumahtangga BroHamzah dan isteri bahagia hingga ke syurga..Nak tanya, buku Karangan Fathi Muhammad Ath-Thahir Ghayati. Nak dapatkan dimana ye..?

- lina

BroHamzah February 6, 2012 at 5:59 AM  

Anonymous

Walaikumusalam, buku ini boleh dibeli Fajar Baru, Wisma Yakin - Pustaka Indonesia. Wallahu'alam

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP