Blog Pilihan - Video Tarbawi

Monday, November 21, 2011




Blog Pilihan – Video Tarbawi

Pertama, Alhamdulillah, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang sudi berkongsi blog pilihan masing-masing. [ Rujuk di sini]. Alhamdulillah, banyak link-link blog serta website yang kali pertama saya kunjungi dan singgahi. Sungguh, banyak manfaat, kebaikan dan ibrah yang dapat saya perolehi daripada perkongsian kalian.

Dunia IT dan alam maya pada hari ; - telah memberikan impaknya yang tersendiri kepada kita semua. Manfaat positif dan juga ada sisi negatifnya. Justeru, bagi saya – baik dan buruk sesuatu kecanggihan teknologi pada hari ini ia terletak kepada kebijaksanaan dan “keupayaan penilaian” kita dalam menggunakannya.

Kali ini, saya kongsikan sebuah blog yang lain dari yang lain. Tiada medium penulisan sebagai asas perkongsiannya. Tetapi, yang diketengahkan ialah video-video daripada youtube. Itulah blog – Video Tarbawi.

Url : http://videotarbawi.blogspot.com
Pemilik : Bro Ahmad
Fokus : Himpunan video-video yang tarbawi, mendidik dan penuh pengajaran.



Video-video yang mendidik

Bagus sebenarnya video-video yang dikumpulkan di blog ini. Saya sering mengambilnya sebagai bahan perkongsian semasa kursus, kem-kem yang dikendalikan dan cerama-ceramah yang dihadiri. Ia sebenarnya, mempunyai daya tarikan yang baik dan alternative bahan untuk mendidik kepada adik-adik remaja pada hari ini.

Jika merujuk kepada kepentingan elemen video dalam kajian pendidikan video merupakan antara elemen multimedia yang paling dinamik dan realistik. Ia adalah gabungan pelbagai media seperti teks, grafik, audio dan sebagainya. Penggunaannya dapat mempengaruhi motivasi seseorang terhadap proses penerimaan maklumat. Pendek kata, ia memberikan kesan dan pengaruh yang besar kepada perasaan, emosi, jiwa dan naik turunkan dalaman manusia dengan lebih nyata.

Tahniah, saya ucapkan kepada Bro Ahmad atas usaha anda. Semoga Allah rahmati anta. InsyaAllah, mungkin di masa mendatang boleh cipta dan buat video sendiri.

BroHamzah

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP