Berkorban Demi Cinta

Thursday, November 10, 2011



[ Begitu sukar untuk saya menulis artikel Himmah, bertemakan pengorbanan. Akhirnya, setelah beberapa hari tertangguh - inilah yang termampu. Ya Allah, ampunilah segala kelemahan dan dosa-dosa hamba-Mu ini]

Untuk artikel penuh bolehlah layari di Langit Ilahi.Com.

Tanyalah dirimu sejujurnya.

Wahai diri, lihatlah masa dan waktumu – dimanakah dihabiskan saban hari? – Hanya “terperap” di hadapan laptop melayani rakan facebook, bertwitter, bergamez atau berblogging tanpa mengira waktu?

Wahai diri, lihatlah wang dan duit yang kamu miliki? – dimanakah ia dibelanjakan? – Hanya untuk hal-hal yang menyeronokan, atau sangat berkira-kira untuk menyumbang, bersedekah dan berinfaq kepada saudaramu yang memerlukan?

Wahai diri, pandanglah kepada kebijakan dan kepintaran akal yang ada? – dimanakah kita manfaatkan? – Hanya sekadar lulus memperolehi deretan “A” setiap peperiksaaan dan hanya untuk berbangga-bangga. Itu sahaja?

Wahai diri, renungilah akan kehidupan yang dilalu? – bagaimanakah ia dihabiskan? – Hanya membiarkan ia berlalu pergi dengan urusan-urusan kerja yang remeh-temeh tanpa bercita-cita besar dan mulia.

Wahai diri, telusurilah perasaan dan jiwa sendiri? – bagaimanakah ia dikuasai dan dirasai? – Adakah hanya dengan melayani tuntutan hawa nafsu dan terheret dengan segala keseronokan yang melalaikan?

Wahai diri, amatilah benar-benar akan kerjayamu saat ini? – bagaimanakah ia dimanfaatkan? – Adakah hanya menuruti keperluan kehidupan dan disibukan dengan alasan kesibukan “kerjaya” sehingga melupai asas-asas amanah dan tanggungjawab yang asasi?

Wahai diri, jujurlah sebenar-benarnya dengan dirimu sendiri? – Bagaimanakah corak penghabisan ajalmu yang diidamkan? Adakah Husnul Khatimah yang diutamakan atau sebaliknya?

Soal diri kita, setiap detik demi detik
Setiap jam demi jam yang berlalu,
Setiap hari demi hari yang pergi,
Dan – setiap masa yang hilang ditelan zaman.


BroHamzah
Beseri, Perlis
10 November 2011

2 comments:

brohamzh November 15, 2011 at 4:58 PM  

Mohamad Khir Bin Johari

Ya, benar.

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP