Tips Berblog - Agar Menjadi Amalan Soleh

Monday, January 24, 2011

Blog - ke mana hala tuju kita?


Tips Berblog : Agar Ia menjadi amalan soleh
Oleh : BroHamzah

Pertama, saya ingin ucapkan jutaan penghargaan buat teman-teman, rakan-rakan dan sahabat-sahabat yang sudi meninggalkan jejak kalian diruangan komentar post saya yang lepas. Syukran, Alhamdulillah. Terasa wujudnya satu hubungan yang akrab antara kita semua. Saya dan anda dihubungkan hanya dengan ruangan maya yang jaraknya hanyalah dengan titipan dan coretan di bingkai-bingkai antaramuka blog kita.

Alhamdulillah. Alhamdulillah.Alhamdulillah.

Semoga Allah SWT merahmati anda semua. Mudah-mudahan kehidupan kita akan diberkati dan dirahmati Allah SWT.

Ada yang bertanya kepada saya. Berkaitan tips berblog. Tersenyum saya. Kenapa soalan itu yang diajukan? Saya ini bukanlah orang yang arif benar tentang perkara ini. Hendak ketawa pun ada. Tetapi apabila difikirkan mungkin ada moleknya, saya kongsikan serba sedikit tips-tips berblog, menulis di ruangan blog dan apa-apa yang berkaitan dengannya. Perkongsian saya ini mungkin terbatas kepada pengalaman saya yang terhad, ilmu saya yang tidak seberapa dan pemerhatian saya yang mungkin tidak cukup matang. Semoga ia bermanfaat buat saya dan juga kalian, sidang pembaca yang budiman.

Tips Berblog

Hari ini, jika diamati ramai di kalangan komuniti masyarakat kita mempunyai blog. Rakan saya, - usianya sudah 30 an- anak sulungnya dalam darjah 4 sudah mempunyai blog sendiri. Teruja juga saya mendengar ceritanya. Katanya, anaknya yang membina blog itu sendiri dengan mempelajarinya secara pembacaan.

Advance kanak-kanak sekarang ini. Detik hati saya.(‘’,). Itulah penangan dunia maya, internet dan blog. Sesiapa sahaja sebenarnya boleh berblog. Tanpa batas umur, ilmu, kerjaya dan bidang kemahirannya. Jika anda punyai hasrat, kemahuan,keinginan dan cita-cita. Anda akan menjadi seorang blogger. Syaratnya, very simple : - Anda perlu ada blog.

Tetapi, blog bagaimana yang ingin kita miliki. Apakah intipati dan pengisian yang ingin kita ketengahkan dalam blog kita? Itu persoalan asas yang harus kita jawapan dengan nada yang jelas.

Saya selalu diingatkan, bahawa apa yang kita kongsikan, tuliskan, persembahkan dan catat di dalam blog akan dirakam, direkod, dinilai dan akan diadili dihadapan Allah SWT kelak. Yang baik atau yang buruk, yang bermanfaat atau sebaliknya – semuanya akan memberi kesan kepada akhirat saya. Kekadang, saya membaca kembali apa yang saya nyatakan di ruangan blog ini sama ada di ruangan post utama, diruangan shout box (sembang-sembang), ruangan komentar dan sebagainya. MasyaAllah, apa yang telah aku tulis ini. Sifat berhati-hati dan dicermati dengan TAQWA harus ada di dalam berblog ini.

Kerana apa? – Mudah-mudahan berblog ini juga akan menjadi medan untuk kita mengumpul bekalan amalan soleh. Boleh ke? Ya, sudah tentu boleh. Saya kongsikan dengan anda, beberapa tips berblog agar, ia menjadi amalan soleh yang berkat dan bermakna buat diri kita semua. InsyaAllah.


Rangkaian & Jaringan Blog yang bermanfaat

Tips Berblog – Agar Ia menjadi amalan soleh

Dengan nama Allah SWT, saya kongsikan sebagai peringatan buat diri dan juga manfaat buat kita semua. Sekiranya ada apa-apa yang kurang, mohon diteguri dan ditambah. InsyaAllah.

(1) Niat dan cetusan hati

Perkara utama yang harus diselidiki dan cermati dalam berblog ini ialah NIAT asal kita. Soal diri dengan jujur, ikhlas dan tanpa berpura-pura.

“ Wahai diri, untuk tujuan apakah aku berblog ini?,” Bermonologlah dengan diri dengan sebenar-benarnya. Pertanyaan ini sangat penting, agar kita benar-benar jelas akan matlamat, tujuan dan objektif kita membina, membuat dan berblog.

“ Alah, benda-benda macam ini pun hendak kena berniat baik ke?,”

“ Remeh temeh je ini,”

Saudara, kerana perkara remeh temeh la ramai yang tersasar jauh. Indahnya Islam, soal niat yang kecil ini menjadi perkara utama dan asas dalam beramal.

Ayuh saudara saudari, kita buat satu anjakan yang baru. Kita niatkan dan tajdidikan niat kita semuanya. Jika kita punyai blog, website dan apa jua platform di alam maya ini semuanya adalah untuk dijadikan ubudiyah kepada Allah SWT. Semoga amalan ini didepani dengan nilaian syara. Dalam soal ini, motto hidup saya tidak akan pernah berubah buat selama-lamanya iaitu : “ Syara sentiasa dihadapan, Allah is number One!,”

(2) Konsep dan Tema blog kita

Baik, seterusnya kita sembang-sembang pula soal yang tidak kurang pentingnya iaitu konsep dan tema blog kita. Inilah sebenarnya kekuatan blog seseorang.

Konsep dan tema yang diketengahkan. Ada orang, tema blognya ialah perkongsian dan catatan kehidupan sehariannya. Ada pula, menjadikan blognya medan untuknya membuat analisis isu-isu semasa, malah ada juga tempat ia berkongsi resipi-resipi masakan. Terpulanglah kepada kita. Yang penting, kita selesa, tenang dan suka akan konsep serta tema yang kita bawakan itu.

Banyak sebenarnya yang boleh kita kongsikan dalam blog : Hasil karya penulisan kita seperti cerpen, puisi, sajak dan sebagainya. Gambar-gambar yang ditangkap secara kreatif, catatan pengalaman kembara, kisah-kisah kehidupan yang membangkitkan motivasi diri, berita-berita dunia dan fakta-fakta yang jarang-jarang diketahui umum.

Nah, anda macamana pula? Sudah ada konsep dan tema blog anda?

(3) Rekabentuk, susunatur dan antaramuka Blog

Selalu kita dengar, fisrt impression atau pandangan pertama itu akan memberikan satu persepsi terhadap sesuatu yang kita lihat. Hal ini, sama dengan blog kita. Tidak dapat dinafikan, rekabentuk atau interface blog kita memainkan peranan yang sangat-sangat penting agar ia kelihatan menarik, smart dan memberikan satu impak yang berbekas pada pandangan seseorang.

Begini, blog kita ini umpama rumah kita. Seumpama, pondok tempat kita berteduh dan berehat. Bayangkan kalau pondok kita yang kita diami itu kemas, cantik, selesa dan indah. Tentu, kita suka bertandang dan tinggal di situ walaupun kadar tempoh yang lama. Bak kata orang , “kalau hati sudah terpikat, tinggal selama-lamanya pun tidak mengapa.”

Saya selalu menjelajah dan melayari ke alam maya untuk melihat blog-blog yang ada. Di sana, terdapat berpuluhan ribu malah mungkin jutaan blog yang pelbagai. Dengan template serta warna dan corak yang pelbagai – dunia maya ini dihiasi dengan blog-blog yang berbeza dari segi rekabentuk, konsep, susunatur dan sebagainya.

Bagi saya, blog yang baik adalah blog yang sedap mata memandang. Simple, kemas, pemilihan warna yang baik, tulisan yang mudah dibaca, mesra pengguna dan wujudnya interaktif antara pemilik blog dan pembacanya.

Bagi saya, terdapat beberapa blog yang sangat saya suka dari aspek persembahan interfacenya. Contoh seperti INI , INI , INI dan INI. Macamana? Apa pandangan anda?- Apakah persamaan antara keempat-empat blog atau website yang saya nyatakan ini? Soal cepu emas hari ini.

(4) Penggunaan bahasa , intipati dan prinsip asas

Seterusnya, aspek yang penting ialah penggunaan bahasa yang menjadi medium perantaraan antara penulis blog dan pembaca blog. Bagi saya, tulisan yang dipamerkan harus tulisan yang menggunakan bahasa baku yang tinggi. Maknanya, betul dari segi penggunaan bahasanya dan tidak terlalu “pasar” corak penggunaanya.

Jika boleh, elakan penggunaan bahasa pendek atau ringkasan yang sukar difahami. Kekadang, bahasa-bahasa sebegini akan menjemukan dan membosankan sesiapa sahaja untuk membacanya. Latihlah diri untuk menggunakan perkataan yang penuh ejaannya dan bahasa yang betul. Saya yakin, kita akan berpuas hati dengan perkongsian dan tulisan yang kita gunakan dalam blog nanti.

Di samping itu, kita nukilkanlah ia dengan bahasa jiwa dan bahasa hati. Tulislah dari lubuk hati dengan kerelaan hati dan kongsikan ia dengan jujur dan ikhlas. Inilah kekuatan bahasa yang tiada tandingannya.

Bak kata orang, tulisan yang ditulis dari hati akan jatuh menyimbah ke hati jua. (‘’,)

Intipati dan pengisian blog harus menjadikan Al-Quran dan As Sunnah sebagai rujukan utama. Ini adalah soal prinsip, pegangan dan maruah kita sebagai seorang muslim mukmin. Tidak dapat tidak. Ajakan kepada kebaikan, kebenaran dan kesolehah harus mendominasi seluruh artikel-artikel, video-video, kata-kata hikmah dan apa jua yang kita letakkan di blog kita.

Sehinggakan apa yang kita sembangkan juga sekiranya boleh, kita tarbawikannya sehingga ia menjadi indah, membahagiakan dan molek pada pandangan sisi syara’. InsyaAllah, jika inilah yang kita lakukan – masyaAllah – rahmat Allah SWT ke atas kalian.

(5) Sentiasa konsisten dan istiqamah

Selalu juga, kita menyebut : “ Mudah sahaja untuk memulakan sesuatu, tetapi hendak kekalkan ia untuk satu tempoh yang lama adalah cabaran yang sangat besar dan tinggi.”

Begitu juga dalam soal memaintainkan blog ini. Mudah sahaja untuk membuat blog, tidak sampai sejam pun. Tut..tut sudah siap. Yang sukarnya ialah untuk mengekalkan kadar pengisian blog kita secara berkala.

“ Tiada masa”
“ Sibuk memanjang”
“ Banyak kerja”

Inilah jawapan kegemaran saya dan kita semua apabila berhadapan dengan sesuatu yang menuntut komitmen peribadi. Memang dah tersedia jawapan ini sejak dahulu lagi, namun adakah ini sahaja jawapan yang kita sediakan untuk melakukan sesuatu yang akan menjadi bekalan amalan soleh kita?

Jika matlamat, objektif dan tujuan kita jelas, maka tunggu apa lagi? Kitalah yang akan berusaha mencari masa dan waktu untuk memberikan usaha yang terbaik. Semuanya kembali kepada kita. Dalam soal ini, cadangan teman-teman saya kepada saya dalam soal mengemas kini blog ialah :

Pertama, Ikhlaskan hati untuk mengemaskini kerana Allah SWT

Kedua, rancang dan susunlah waktu pemberian Allah SWT. 24 jam itu hargailah dengan bersungguh-sungguh

Ketiga, Disiplin, disiplin dan disiplin. Saya banyak belajar tentang ini melalui penulisan di blog. Semoga Allah permudahkan urusan saya.

Teringat pesanan sahabat saya, Hilal Asyraf :

“Kita sebenarnya mempunyai masa. Tetapi kita hanya tidak menyusunnya. Kita sebenarnya mempunyai masa. Tetapi kita tidak merancangnya. Akhirnya kita menyatakan, "Tak ada masalah."

Katanya lagi yang membuatkan saya tersentak : “Pokok pangkalnya, hendak menjadi seseorang yang hebat, dalam apa bidang pun, perlu pada disiplin. Ini adalah disiplin untuk mereka yang hendak menjadi unggul dalam medan ini.”

Terima kasih dan syukran buat HA kerana banyak memberi dorongan, sokongan, motivasi, nasihat dan inspirasi dalam soal ini.

Penutup – Komentar seorang hamba

(1)- Saya belajar dan memahami tentang masa dan waktu daripada penulisan blog ini. Belajar berdisiplin dan menghargai setiap waktu yang dianugerahi oleh Allah SWT kepada saya.

(2)- Blog adalah medan berubudiyah kepada Allah SWT. Kelihatan ia masih lagi menjadi sesuatu yang asing dan aneh di dalam masyarakat. Jika matlamat dan objektifnya jelas dan nyata – saya sangat-sangat yakin dunia Blog akan menjadi medan menyolehkan manusia untuk kembali tunduk serta taat kepada Allah SWT.

(3)- Semoga, berkurangnya blog-blog yang banyak mencaci, menabur fitnah, melebarkan berita-berita berbau kerosakan dan meleburkan keimanan yang bertapak dihati manusia. Saya sedih melihat blog-blog yang dipenuhi dengan aksi-aksi dosa, maksiat dan noda. Tercalar dan terguris kejernihan hati yang suci si pemilik blog dan mereka-mereka yang singgah “terbaca’ intipati blognya.

(4)- Ya Ilahi, ampunilah kami akan kejahilan kami. Semoga kami terus berada dalam payungan rahmat-Mu di dunia alam maya yang tiada sempadan ini, dunia fana yang sementara ini dan alam akhirat nan kekal abadi.

30 comments:

Anonymous,  January 24, 2011 at 5:29 PM  

assalamualaikum...
alhamdulillah..jazakillah dengan perkongsian tentang tips berblogging ini..dapat menaikkan semangat saya untuk terus berblogging..

brohamzh January 24, 2011 at 5:32 PM  

1)- Anonymous

Walaikumusalam, alhamdulillah. Sekadar perkongsian daripada sahabat-sahabat dan teman-teman jua. Semoga niat kita adalah untuk dakwah kembali kepada ALlah SWT.

InsyaAllah, syukran atas perkongsian dan coretan saudara/i.

BroHamzah

brohamzh January 24, 2011 at 7:34 PM  

1)- ana

Senyuman penuh makna.
Syukran

Izzati Hashim January 24, 2011 at 8:25 PM  

Terima kasih atas peringatan ni (=

sama2 tajdid niat kembali. insyaAllah.

IBRAHIM JR January 24, 2011 at 8:58 PM  

Perkara dalaman yang tersembunyi yang memberi impak yang besar tetapi selalu diabaikan kebanyakan manusia. NIAT....

perkongsian yang baik...

Fareha Azhar January 24, 2011 at 9:00 PM  

bukan x mahu istiqamah. terkadang xde ruh nk menulis..

~MQ~ January 24, 2011 at 10:54 PM  

masyaAllah, Jika tips2 ini dpt diamalkan..
insyaAllah seseorg itu mampu maju menjd yg terbaik dlm medan ini.
Berusaha ke arahnya.

Syukran akhi. (",)

Makbonda January 24, 2011 at 11:02 PM  

Terimakasih atas perkongsian.
Makbonda berblog untuk mengasah kembali jiwa yang semain tumpul dimamah usia.

brohamzh January 24, 2011 at 11:19 PM  

1)- Izzati Hashim

Ya. Niat adalah sesuatu yang perlu ditajdidkan setiap masa, waktu dan detik.

Mentajdidkan niat memerlukan usaha yang berterusan dan konsisten.

Terima kasih atas coretan dan jejaknya.
BroHamzah

brohamzh January 24, 2011 at 11:22 PM  

1)- IBRAHIM JR

Sangat-sangat tepat ungkapannya. NIAT , ialah adalah parameter dan kayu ukur kepada semua amalan. Tanpa niat, amalan itu akan sia-sia.

Syukran,atas komentarnya
BroHamzah

brohamzh January 24, 2011 at 11:24 PM  

1)- Fareha Azhar

Mungkin perlu bangkitkan ruh menulis itu.Kena fikirkan macamana, yang penting kita tahu apa yang hendak ditulis dan kepada siapa kita sasarkan penulisan serta perkongsian kita.

Menulis untuk dakwah. Boleh ka?

brohamzh January 24, 2011 at 11:27 PM  

1)- MQ

Alhamdulillah, Mr KP MATRI 2011 datang bertandang ke teratak saya yang tidak seberapa. Syukran.

Tips ini ana kutip daripada mereka-mereka yang lebih arif dlm bidang ini. Ana cuma kumpul dan sampaikan saja.

Nta pun semakin maju dan laju dalam penulisan. Tahniah.
Syukran atas coretannya.

brohamzh January 24, 2011 at 11:29 PM  

1)- Makbonda

Bagus dan membara semangat Makbonda - kagum saya. Inilah contoh buat generasi muda hari ini.

Terima kasih atas coretannya.
BroHamzah

Abu Dzar January 25, 2011 at 7:11 AM  

asslmkm abg ali. jzakallah atas nasihat ini. sesungguhnya prngatn amat brmanfaat bg org2 yg briman. jika abg ali ada klapangan, ziarah blog ana. ana hrp abg ali dpt tgur dn baiki jka dlm blog ana trdpt byk ksilpn yg trlps pndng...jzkallah ya akhi...

brohamzh January 25, 2011 at 3:31 PM  

1)- Abu Dzar

Walaikumusalam, alhamdulillah syukran atas coretan dan titipan anta. InsyaAllah, kita sama-sama bahu membahu dan bantu-membantu ya. Ana pun dalam proses bertatih belajar. Kita sama-sama meneruskan proses ini sehingga ke akhirnya.

Selamat menulis dalam wadah blog ini.Semoga Allah redha dengan anta.

BroHamzah

farisMax January 26, 2011 at 1:43 AM  

bagus nie..
boleh ana share kat wall..

brohamzh January 26, 2011 at 8:16 AM  

1)- farisMax

Dipersilakan. Syukran atas usaha anta tu.
BroHamzah

ichigo13,  January 30, 2011 at 6:22 PM  

Salam'alaik.
Alhamdulillah, terima di atas tips-tips untuk berblog ni.
Semoga blog-blog dapat menjadi punca kepada pembaca untuk mendapat hidayah taufik Allah swt.
Cuma saya nak tambah satu tips lagi. Bagi yang berkerja, harapnya tidak membuat apa-apa urusan tentang blog sendiri ketika waktu kerja, supaya bertambah keberkatan kerja dan dakwah dalam blog kita, insyaAllah.

brohamzh January 30, 2011 at 8:00 PM  

1)- ichigo13

Walaikumusalam,

Alhamdulillah. Terima kasih. Satu ingatan yang baik dan berguna. Ingatan buat kita semua.

Syukran dan terima kasih atas coretan dan perkongsian saudara/i

BroHamzah

lee sun mi February 3, 2011 at 12:12 AM  

salam minta izin copy boleh??sekadar utk peringtn diri dn kwn3 blog di luar sane

brohamzh February 3, 2011 at 4:14 AM  

1)- lee sun mi

Salam kembali. Dipersilakan. Terima kasih atas usaha anda.

BroHamzah

فراس الزهرأ February 4, 2011 at 5:44 AM  

MASYAALLAH..
SUBHANALLAH..
apa yang terbuku sudah diterjemah..
jazakallah khairan kathir..

brohamzh February 4, 2011 at 3:23 PM  

1)- Riras al-Zahra'

Syukran. Barakallah.

BroHamzah

Manan Qayyim March 14, 2011 at 4:13 AM  

Salam..

Satu perkongsian yang boleh menjadi panduan pada blogger yg ada sekarang ni... bagai candawan tumbuh...

jika dizinkan , ingin saya kongsikan info ini dalam blog saya...

Boleh kah?

brohamzh March 14, 2011 at 7:40 AM  

1)- Manan Qayyim

Wassalam,

Dipersilakan untuk manfaat kita semua.InsyaAllah

BroHamzah

syeraho May 18, 2011 at 7:39 PM  

salam... jazakillah atas prkongsian ini, smoga ia dpt memotivasikn sy sntiasa dlm blogging agar ia jd amalan yg soleh n konsisten

mohon utk share ye =)

moga blog sy trhindar drpd prkara2 yg sia2

brohamzh May 18, 2011 at 11:31 PM  

Syeraho

Wassalam, alhamdulillah. Semoga Allah rahmati saudara/i.

Dipersilakan. InsyaAllah

BroHamzah

NaxeruL May 23, 2011 at 5:06 AM  

Alhamdulillah. Masih belum terlambat untuk sy memperbaiki diri serta niat berblog. TQ for the tips & hopefully my readers will learn a thing or two frm my entry. Akan cuba untuk kurang perkara lagha di blog dan tambahkan entry yang ermanfaat.

brohamzh August 18, 2011 at 8:33 PM  

NaxeruL

Alhamdulillah. Semoga dapat dijelmakan dalam penghayatan dan pengalaman.

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP