UDMZ : Kesabaran dan kecekalannya - Inspirasi Buat Diri

Monday, March 11, 2013



  Al-Marhum Ustaz Dahlan Mohd Zain
(1934 - 2010)

Bagi yang mengenali beliau, akan mengiyakan bahawa al-marhum Ustaz Dahlan Mohd Zain (UDMZ) adalah seorang murabbi dan pendidik yang sangat-sangat penyabar.

Kesabarannya – menyantuni satu persatu anak didiknya dalam proses meningkatkan diri kepada Allah SWT. Kesabarannya – menyebarkan dan menyampaikan kefahaman Islam kepada masyarakat tanpa jemu, bosan dan berputus asa.

Kecekalannya – membumikan fikrah (kefahaman) Islam dalam bentuk amali dalam kehidupannya dan dijelmakan dalam pengoperasian secara nyata dalam kehidupan bermasyarakat. Teguh, tetap dan thabat – sehingga akhir hayat, menjadikan beliau qudwah yang hidup bagi mereka-mereka yang bergaul bersamanya.

Kesabarannya – menghadapi pelbagai ujian dan cabaran dalam kehidupan yang penuh onak duri. Pernah menerima tohmahan, cercaan dan cacian – tetapi UDMZ berdiam dan sabar. Keperibadian, sahsiah dan akhlak Islamiyah teguh bersama dirinya.

Kecekalannya – membina sebuah institusi pendidikan yang bertunjangkan tarbiyah Islamiyah bukanlah suatu yang mudah. Pelbagai halangan, cabaran dan mehnah yang dihadapi satu per satu dengan pergantungan kepada Allah SWT dan usaha bersungguh-sungguh dengan penuh perancangan serta perlaksanaan.

Akhirnya, lahirlah MATRI. Sebuah legasi institusi pendidikan yang ditinggalkannya untuk ummah. MATRI, bakal mengadakan sambutan Jubli Perak 25 Tahun MATRI tahun ini. Besar pahala yang mengalir kepada al-marhum UDMZ atas segala usaha yang dilakukan sepanjang hayatnya dalam berjuang serta berpenat lelah membangun “jiwa” dan mendidik anak-anak pelajar di bumi wakafan ini.

Moga Allah SWT merahmati dan menerima segala amal beliau di dunia. Dan, mudahan al-marhum ditempatkan di kalangan para solehin.

------
BroHamzah
Terkenangkan Ustaz.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP