Aura Tarbiyah

Wednesday, March 6, 2013



Aura Tarbiyah

Saat di sapa hidayah serta petunjuk daripada Allah SWT – kita merasai satu kelainan kepada pandangan hidup terhadap kehidupan serta seisinya.

Hati mulai mencari sesuatu untuk mengisi segala kekontangan dan kekosongan jiwa yang telah lama gersang.

Suntikan kesedaran, percikan kebangkitan diri dan pencarian identiti diri mulai bermula. Ketika itu, suluhan cahaya menuju Sang Pencipta mulai bersinar di satu ufuk yang sangat jauh. Hati mulai merindui setiap pertemuan dengan-Nya, jiwa meronta-ronta untuk menghampiri-Nya dan perasaan sayang serta cinta mulai berputik indah.

Kita semakin “berani” untuk melangkah menuju kebenaran, kebaikan dan kesolehan. Fasa pencarian dikukuhkan lagi dengan lingkaran manusia-manusia yang soleh, jujur dan musleh. Ketika itu, satu terma baru menjengah ke telinga kita.

“Tarbiyah!”

Awalannya ia benar-benar asing. Namun, lama kelamaan jiwa semakin terusik untuk mengenalinya. Hari demi hari, berdampingan dengannya membuat hati terus tenggelam dalam kemanisan, kelazatan dan kenikmatan. Melaluinya, tanpa sedar kita sedang dibersihkan, dijernihkan dan disucikan.

Lalu, tumbuh mekar keimanan yang tulen dalam jiwa yang sekian lama kering tanpa asuhan, didikan dan kebaikan. Karat-karat jahiliyah dikikis dan dibuang beransur-ansur secara sedar dan tidak. Mujahadah, perjuangan dan kesabaran menitinya membuatkan kita semakin kental, tabah dan kuat untuk menggengam tarbiyah ini seeratnya.

Aura tarbiyah menyapa kita. Kemanisannya, membuat kita begitu asyik dengan ruh baru yang menyelimuti seluruh tubuh kita yang dahagakan ketenangan, kedamaian dan ketenteram yang hakiki.

Aura ini menjadi tenaga, gelombang dan aura baru kepada diri kita. Kita berubah menjadi manusia baru, memiliki pandangan hidup yang berbeza dengan manusia lain dan saat itu orentasi pandangan kita berteras orentasi akhirat.

Inilah aura yang merubah kehidupan!

---------------
Bergetar hati menukilkan tentang tarbiyah.

1 comments:

KAY QAYRA AL-JAUHARI March 8, 2013 at 3:13 AM  

Saya sangat suka membaca tulisan-tulisan BroHamzah. saya harap BroHamzah dapat datang ke UniSZA sekali lagi.

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP