# Prolog - Travelog Seorang PA

Saturday, March 9, 2013


" Tugas PA bukan hanya berhadapan dengan komputer, kertas, pen dan meja yang kaku - tetapi berhubungan dengan manusia yang mempunyai jiwa, perasaan dan pelbagai karenah."



Suatu pengalaman dan perjalanan kehidupan yang tidak terpernah terfikir dan terlintas di minda saya selama ini ialah pengalaman hidup menjadi seorang personal asistant (PA) atau pembantu peribadi  kepada seorang tokoh masyarakat yang disegani dan dihormati di negeri Kelantan Darulnaim.

Tugas PA pada awalnya, - saya beranggapan mudah, simple dan ringan-ringan sahaja. Namun, setelah lebih setahun menjadi PA, ternyata ia adalah satu kerjaya dan tugas yang sangat berat. Bermula daripada tugas menulis surat, menyusun jadual boss, menempah tiket, membuat tempah hotel, membuat kajian penulisan, menyediakan teks ucapan, melayan tetamu dalam negara dan luar negara  sehingga kepada membantu tugas-tugas yang besar – saya merasakan pengalaman ini amat-amat berharga buat saya sepanjang kehidupan ini!

Majikan saya – Dr Abdullah Sudin Ab Rahman adalah tokoh akademi dan juga pemimpin sebuah NGO adalah seorang insan yang kuat bekerja, menyantuni masyarakat dan berkorban untuk berkhidmat kepada ummah. Tanggungajawab, amanah dan kerja yang dipikulnya sangat-sangat banyak dan saya sendiri apabila melihat keseluruhan “kerja” nya terdiam dibuatnya. Pernah saya bertanya kepadanya :

“ Apa kekuatan Dr untuk lakukan semua ini?,”

Jawab beliau sambil tersenyum tenang.

“ Kekuatan iman. Kita kena pelihara hubungan kita dengan Allah SWT sentiasa”

Travelog Seorang PA ini adalah catatan peribadi saya secara santai dan bersahaja segala pengalaman saya bersama beliau dan sudut pandangan saya kepada kerjaya ini. Bagi saya, tempoh lebih kurang 3 bersama beliau – banyak memberikan pengaruh, kesan dan bekas kepada saya.

Beliau tidak pernah mengganggap saya ini pekerja bawahan apabila memperkenalkan saya kepada tetamu-tetamu dan sesiapa sahaja yang ditemui sepanjang saya bersama dengannya.

“ Ini rakan sepejabat saya,” Ujarnya sambil memandang ke arah saya. Perasaan saya ketika itu sangat sejuk dan tenang. Beliau tidak pernah menyatakan saya ini pekerja dia, atau istilah-istilah saya ini orang bawahannya sedangkan beliau boleh menyatakannya walaupun perkara itu tidak salah.

Tetapi, pembawakannya saya sebagai “sahabat”nya amat-amat menyentuh hati saya.

Body language beliau dalam melayani, menyantuni dan mendidik saya telah meletakan beliau sebagai insan yang sangat baik di mata saya. Menjadi PA kepada Dr Abdullah Sudin Ab Rahman (DASAR) adalah kenangan termanis dalam hidup saya.

Walapun hanya sebagai seorang PA, saya sebenarnya berdamping dengan seorang murabbi, ayahanda, pemimpin, ilmuan dan tokoh masyarakat yang sangat dihormati, disegani dan disayangi oleh ramai orang.

Benarlah – kita tidak akan mengenali seseorang sehingga kita hidup, bergaul dan bermusafir dengannya. Dan, saya mendapat sesuatu yang sangat berharga melalui pengalaman ini. Maha Suci Allah SWT yang memberikan peluang, kesempatan dan ruangan ini.

Alhamdulillah. Alhamdulillah.Alhamdulillah.

------------
Muqadimmah Travelog Seorang PA.
Kenangan Indah Bersama DASAR

1 comments:

Unknown March 11, 2013 at 10:59 PM  

salam..brohamzah
followlah blog saya.
dakwatbiruhitam.blogspot.com
sedang berusaha untuk menjadi seorang penulis

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP