Tahun Ke Dua - Melayari Bahtera Menuju Syurga

Tuesday, March 12, 2013



BroHamzah & Zaujah.
Ada persamaan kah?^^


Maha Suci Allah SWT.

13 Mac 2013 – Genap dua tahun pernikahan kami berdua. Masya-Allah, terlalu banyak yang dilalui, dirasai dan dihadapi bersama-sama dan pastinya – di masa akan datang , kami perlu bersiap siaga untuk hadapi pelbagai warna warni kehidupan.

Saya memandang wajah zaujati dengan redupan kasih sayang yang meneduhkan. Tiada lafaz yang mampu diungkapkan kecuali kesyukuran yang tidak terhingga kepada Allah SWT kerana mengurniakan saya seorang isteri yang baik hati, penyayang, solehah dan pintar.

Zaujati – berjiiwa seorang pendidik

Dua tahun bersamanya, saya mengakui bahawa jiwanya adalah jiwa pendidik yang luhur. Teringat masa muda-muda dahulu apabila emak saya bertanya apakah ciri wanita pilihan hati saya, selalunya saya akan jawab :

“ Wanita pilihan Ali adalah wanita pilihan Allah SWT,”

“ Ya la. Itu semestinya jika diizinkan Allah SWT,” Ujar mak saya. Ketawa kecil saya.

“ Hasrat dihati jika boleh  - 3 perkara sahaja. Pertama, lebih muda daripada Ali. Kedua, seorang pendidik (guru), ketiga, yang berketerampilan (tegas).” Kata saya.

Alhamdulillah, 3 ciri ini Allah SWT berikan. Melihat ketekunannya, kesungguhannya, ketabahannya dan kesabarannya menyiapkan bahan pengajaran, pembelajaran dan sebagainya – saya dapat satu gambaran yang jelas bahawa beliau sangat meminati dunia pendidikan.

Sangat passion!

Jiwanya gembira, bahagia dan puas dapat mencurahkan ilmu, pengetahuan dan pengalaman kepada anak didik. Bagi saya itu sudah mencukupi. Melihatnya zaujati seronok dan gembira – hati saya suka dan bahagia. Lega rasanya.

Kurniaan, Anugerah dan Hadiah Daripada Allah SWT

Alhamdulillah.

Allah SWT – Yang Maha Baik – mengurniakan kami cahaya mata yang membahagiakan hati. Saya dan zaujati sangat-sangat bersyukur. Dan, di tahun kedua ini – insyaAllah – akan bertambah seorang lagi pada bulan Ramadhan ini.

Tiada kata yang boleh diungkapkan. Kecuali –

Alhamdulillah.
Alhamdulillah. Alhamdulillah.
Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Membina Kebersamaan Menuju Syurga

Perjalanan kehidupan kami akan diteruskan kerana destinasinya masih jauh. 2 tahun adalah titik permulaan mencari keserasian, penyesuaian dan kesefahaman.

Titik persamaan semakin jelas antara kami. Visi, misi dan halatuju bahtera itu diselaraskan sebaiknya agar “rentak” dan derapan langkahan kaki kami sentiasa bersama dan beriringan tanpa berpisah.

Berbunga hati saya apabila sampai di tempat baru atau ke mana-mana, respon orang kepada kami berdua :

“ Muka kamu berdua ini sama. Elok bebenor,” Katanya.

“ Kamu ini adik beradik ka?”

Tersenyum dibuatnya. Dalam hati hanya mampu tergelak kecil. Besar harapan agar persamaan ini bukan hanya di sudut luaran tetapi tumbuh mekar pada hati kami yang jauh di sudut dalaman diri masing-masing.

Itu sebenarnya yang lebih penting!

Teringat satu buku khas yang saya hadiah kepada bekas tunang saya (zaujati) yang saya tulis sendiri dengan pen selama beberapa bulan – muqadimmah awalnya :

“ Pernikahan itu harus ada visi dan misi yang dikongsi bersama.”

Perkongsian  itu akan kami sama-sama hidupkan dalam rumahtangga ini. InsyaAllah.

Akhirnya, khusus buat zaujati – terima kasih kerana sudi menerima diri ini seadaannya, menerima dengan lapang dada serta sentiasa berbaik sangka dengan segala kelemahan, kekurangan, keaiban dan bermacam lagi kesalahan yang ada pada diri abang.

Abang bahagia, tenang dan tenteram bersamamu melayari kehidupan ini. Marilah sama-sama kita teruskan perjalanan ini dengan genggaman keazaman dan harapan untuk merealisasikan segala cita-cita serta impian yang kita gariskan bersama.

“ Barakah Itu Indah, Dengannya – kita terasa tabah!”

BroHamzah
13 Mac 2013
Ulangtahun Pernikahan Ke Dua
Bagan Datoh, Perak

2 comments:

Unknown March 13, 2013 at 6:35 AM  

salam..smg cinta ustaz dan zaujah kekal ke syurga..in shaa ALLAH..amin..

Nur March 21, 2013 at 6:25 PM  

Salam

Artikel ini patut dijadikan teladan bagi pasangan yang baru atau ingin mendirikan rumahtangga.

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP