Titik-titik Berubah Dan Merobah!

Saturday, September 22, 2012


Ia mulai bertunas, akan berbunga, terus mekar dan berkembang subur. 
Itulah harapan!


Saya tarik nafas agak panjang hari ini.

Minda juga “sibuk” menyelak-yelak semula lembaran kehidupan saya sendiri. Sambil-sambil memetakan perjalanan yang telah dilalui dan sedang dirasai. Terbayang juga angan-angan yang ingin dikecapi dan digenggami. Fuh! Berpeluh juga saya memikirkannya. Fasa-fasa yang telah dilepasi banyak meninggalkan pengaruh, bekas dan kesan kepada hayat saat ini. Yang pasti, pilihan yang telah saya buat ini – amat-amat menepati citarasa kehendak jauh nun di sudut sanubari.

Baik!

Fasa-fasa ini telah saya lalui :

Pertama,
Alam bayi, alam kanak-kanak, alam remaja – kini cuba menjadi “sedikit” dewasa.

Kedua,
 Alam sekolah rendah, menengah dan kampus – kini berusaha keras di alam kerjaya.

Ketiga,  
Alam sendiri, bujang dan single – kini menikmati  hidup berkeluarga.

Keempat, 
Alam berdua suami isteri – kini mengorak langkah hidup bersama  seorang cahaya mata.

Kelima,
Alam berprestasi biasa-biasa – kini harus lebih luar biasa dan hebat!

Fasa-fasa ini adalah titik-titik termahal dan berharga buat saya. Ia punyai signifikan tersendiri buat saya di saat melaluinya. Bila diimbas, kekadang terasa banyak perkara yang telah saya abaikan dan tidak manfaatkan ia sepenuhnya.

Zaujati, sememangnya special – terus menerus membakar semangat saya untuk terus melangkah dan menapak jejak-jejak yang lebih tinggi dan terus menjulang “sesuatu” yang bermakna buat diri ini, keluarga dan ummah.

Syukran ya habibati solehah – zaujati!

Apakah yang akan dipetakan untuk pelan mendatang?

(1) - Saya bakal menjadi mahasiswa semula – puncak tertinggi harus diselesaikan sebelum tempoh yang ditetapkan. Terus semangat!

(2) - Projek penulisan akan diteruskan. Tahun 2012 sebagai titik mula. InsyaAllah – nantikan buku sulung saya & beberapa rakan LangitIlahi.Com. (Zaujati juga sedang menanti buku sulungnya berkisar pendidikan kanak-kanak. Kolabirasi dengan gurunya. InsyaAllah, jangka terbit hujung tahun ini ).

(3) - Beberapa rombakan laluan kehidupan akan berlaku pada hujung tahun ini. Berdebarnya hati ini.

(4) - Pelan 2012 direview semula – banyak yang perlu dimuhasabahkan, dan tahun 2013 telah dirangka. Pelan Jangka Panjang turut diharmonikan agar hidup ini bebenar penuh erti!

(5) - Jom, terus semangat untuk berubah & merobah!

Kata-kata Tarbawi ini terus menyuntik himmah dan iradah saya :

“ Biasakanlah dirimu melakukan hal-hal yang termulia dan yang terbaik. Kirimkanlah dulu ke liang kuburmu hal-hal yang akan menyenangkanmu di sana sebelum kamu mendatanginya.”

(Ibnu Jauzi)

BroHamzah
Usaha Merobah Diri 

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP