Harga Sebuah Fikrah dan Tarbiyah

Monday, November 2, 2009

Sentiasa Dijaga dengan Jagaan Yang Rapi
Buku Hijau, Tercatat Sejarahnya Yang Tersendiri

Harga Sebuah Fikrah dan Tarbiyah

Oleh : BroHamzah

Pada Hari Rabu minggu lepas, saya diberi peluang oleh Allah SWT untuk bersama-sama dengan pelajar-pelajar kepimpinan MATRI untuk berkongsi ilmu dan pengalaman dalam Ijtima’ Pembantu Halaqah Pelajar. Malam itu, saya tergerak hati untuk berkongsi dengan mereka tentang sesuatu perkara yang telah merubah perjalanan kehidupan saya pada hari ini. Tajuknya sangat simple tetapi meninggalkan kesan yang mendalam kepada saya.

Harga Sebuah Fikrah dan Tarbiyah

“ Pada Malam ini, ana tidak ada tajuk khusus seperti minggu-minggu sebelumnya. Malam ini kita ada sedikit sesi sharing moment.Malam perkongsian kita berkisar HARGA Sebuah Fikrah dan Tarbiyah. Ana berhajat berkongsi dengan antum tentang satu pesan dan nasihat seorang sahabat kepada ana ketika di alam menengah dulu.”

Pesan seorang Sahabat, katanya pemangkin dan pencepat kepada proses Tarbiyah diri kita ada empat :

Pertama

Kehadiran jiwa, hati dan diri kita dalam program Tarbiyah. Sama ada dalam majlis ilmu, halaqah, ijtima’am atau kem-kem Tarbawi.

Kedua

Keperluan untuk fokus dan mengulangkaji (semak) bahan-bahan, tajuk-tajuk Fikrah yang diperolehi dalam Halaqah, Tazkirah dan Ijtima

Ketiga

Kekhusyukan dalam Solah. Ia menjadi medium utama untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT dan menjiwai hakikat hubungan dengan Allah SWT.

Keempat

Bekerja memimpin satu persatu individu melalui proses Dakwah Fardiyah

BUKU FIKRAH

Apa yang ingin saya kongsikan dan fokuskan adalah perkara kedua iaitu BAHAN Fikrah yang saya dapat. Saya secara jujurnya amat menghargai segala apa yang saya perolehi pada hari ini iaitu KEFAHAMAN ISLAM. Melalui kefahaman dan fikrah inilah saya mengetahui MATLAMAT hidup saya dan ia merubah cara pandang hidup saya dalam melihat kehidupan dunia ini dan seterusnya membentuk satu NILAI pandangan hidup yang berbeza daripada mereka-mereka yang tidak beriman kepada Allah SWT.

“ Dengan Ilmu dan Fikrah yang ana dapat inilah, ana mengenal hakikat kehidupan ana yang sebenarnya. Ana benar-benar menghargai segala bahan yang ana perolehi dalam Halaqah, Ijtima’ dan Tazkirah yang disampaikan oleh Murabbi-murabbi kita.”

Malam itu, atas syuur untuk berkongsi saya tunjukan kepada para pelajar buku-buku Halaqah, Ijtima dan penulisan Fikrah yang saya dapat sepanjang 11 tahun dalam proses pendidikan ini.

“ Buku hijau ini, adalah buku Halaqah ana semasa tingkatan satu sehingga tingkatan empat. Buku ini amat berharga buat ana. Jika syuur bekerja mulai menurun, ana akan SEMAK dan membuka lembaran penulisan ini balik, Alhamdulillah ia akan memberi kekuatan untuk maintain dalam beramal,” Saya memberi penerangan sambil memegang buku Halaqah berwarna hijau.

Sehingga kini, saya mempunyai 9 buah buku hasil didikan proses Tarbiyah. Apa yang saya amalkan ialah setiap buku akan saya catat dan semak semula tajuk-tajuk yang telah saya perolehi dibahagian belakang dan akan membuah penilaian tentang tahap kefahaman saya tentang tajuk tersebut. Jika kurang memahaminya saya akan rujuk Murabbi yang ada.

PRAKTIKAL DAN CETUSAN IDEA

Buku-buku ini saya akan labelkan mengikut tahun buku itu dicatatkan. Berikut adalah buku-buku catatan mengikut fasa-fasa yang tertentu :

Buku 1 – Feb 1998 – Mei 2001

Buku 2 – Jun 2001 – Nov 2002

Buku 3 – April 2003 – Dis 2004

Buku 4 – Feb 2005 – Ogos 2006

Buku 5 – Ogos 2006 – Jun 2007

Buku 6 – Jun 2007 – Ogos 2008

Buku 7 – Ogos 2008 – Dis 2008

Buku 8 – Jan 2009 – Nov 2009

Buku 9 – Khas Untuk Halaqah Umum Semasa Tingkatan 4 dan 5 serta Ijtima’am 2000-2002

Selepas habis daripada Sesi penyampaian saya, ada seorang pelajar jumpa dengan saya.

“ Abang Ali, anta bagitau lambat la tentang perkara ini. Kalau tak dari dulu lagi ana buat macam anta.” Ujarnya sambil bersalaman dengan saya.

Saya kata : “ Masih belum terlambat, anta kena mula dari sekarang.”

SAAT BERMULA

Sebenarnya, saya mulai serius untuk mencatat semua bahan-bahan ini secara terancang dan tersusun apabila perkara ini disentuh oleh Cikgu Muhd Abduh Bin Zainal Abidin semasa tingkatan dua. Seorang guru saya semasa di MATRI dahulu. Kami memanggilnya Sir Abduh. Beliau mengajar Bahasa Inggeris kepada kami.

“ Sir, ada berbelas-belas buku Fikrah dirak kat rumah Sir. Sir sayang semua buku-buku ini kerana ia telah meninggalkan kesan TARBIYAH yang sangat besar dalam hidup sir.Ada masa lapang, sir akan buku dan baca semula.” Kata-kata yang membangkitkan semangat saya.

Bermula saat itu, saya mulai merancang. Semua bahan yang dapat melalui program Tarbiyah akan saya catat dan ditulis dalam sebuah buku yang dikhususkan untuk CATATAN Fikrah. Alhamdulillah, cara ini meninggalkan kesan kepada saya dalam memahami Fikrah Islam dan mengamalkannya dalam kehidupan.

TUJUAN PERKONGSIAN INI

Semua buku-buku ini amat saya sayang dan disimpan dengan jagaan yang TERBAIK. Semasa menyalin apa yang saya perolehi daripada majlis ilmu, halaqah atau ijtima’am saya akan cuba menulisnya dengan tulisan yang kemas, cantik dan menarik. Kerana bagi saya, ia akan memudahkan saya untuk membaca dan menyemaknya dimasa hadapan.

Sambil memegang buku-buku tersebut, saya berkata :

“ Antum tahu apa ERTI semua ini pada ana?.”

Semua tersenyum.

“ Inilah HARGA SEBUAH FIKRAH dan TARBIYAH.”

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP