Travelog Seorang PA - Memori Yang Kuat

Sunday, October 20, 2013


" Berfikir Itu Satu Pekerjaan Yang Sangat Besar Nilainya. 
Belajar Mengurus Dengan Berfikir."

Ketika saya diminta untuk memegang amanah menjadi PA, saya agak gusar. Mampukah aku? Bolehkah aku melakukan kerja-kerja yang diberikan oleh bossku nanti? Susahkan kerja ini untuk lelaki?

Pelbagai persoalan tiba di benak ini. Setahu saya, kerja PA perlukan ketelitian, cermat, tangkas dan perlukan seseorang yang energetik. Apatah lagi, boss saya adalah seorang yang sangat sibuk. Jadualnya padat, penuh dengan mesyuarat, pelbagai pertemuan, memberi talk, perkongsian ceramah, travel ke pelbagai tempat dan memenuhi pelbagai jemputan majlis keraian di peringkat negeri dan kebangsaan.

Kerja PA bukan calang-calang kerja. Ramai yang memandang, ia kerja pengkeranian semata-mata. Dulu saya juga beranggapan sedemikian. Tetapi, ternyata – saya silap. PA adalah individu tempat seseorang boss sandarkan kepercayaan untuk memudahkan segala kerja harian yang efesien, cepat dan tepat. 

Jika dahulu, kerja PA adalah kerjaya pengkhususan gender semata.- iaitu wanita. Kini, ia tidak lagi. Ramai majikan terutama boss lelaki, menugaskan kerja-kerja sebegini kepada lelaki atas pelbagai faktor dan keadaan. Fenomena ini semakin berubah terutama di negara-negara Eropah serta Timur Tengah. Justeru, saya mengambil cabaran ini dengan penuh tekad serta tanggungjawab. Ini peluang saya untuk belajar dan menimba pengalaman yang banyak!

Sebelum memulakan kerja ini, saya bertemu beberapa orang yang biasa denga tugasan dan kerjaya ini Saya buat sedikit homework, assignment dan kajian untuk mendapat gambaran secara menyeluruh kerjaya ini. Sekurangnya apabila melaksanakan tugas ini saya tidak kekok dan yang penting saya selesa.

Saya bertemu dengan PA boss yang sebelum saya, iaitu seorang perempuan. Beliau terkenal dengan kepantasan, kecekapan serta sikap ramahnya dalam kerja seharian. Boss saya sentiasa memuji kekemasan kerjanya. Sepanjang berurusan dengannya, memang beliau sangat profesional dan sangat workholic.

Saya bertanya, berikan satu kata kunci yang menggambarkan siapa seorang PA itu?

Beliau sedikit ketawa. Biasanya orangnya ceria-ceria gitu. Gelak ketawa dengan celotehnya memang tidak kering gusi.

“ Macam ini, Ali. PA ini satu sahaja. Kena kuat ingatan!,” Katanya.

Hmm. Kuat ingatan. Maknanya, memori kena kuat! Getus saya. Itulah gambaran pertama saya tentang seorang PA. Aneh juga saya dibuatnya. Tetapi, tidak mengapa. Mungkin saya boleh kot.

Apabila menjadi PA setelah beberapa bulan, barulah saya tahu kenapa memori kuat itu sangat penting bagi seorang PA. Bayangkan, ketika kita driver – boss telefon bertanyakan masa serta programnya untuk bulan itu. Bayangkan, ketika kita sedang makan – boss telefon minta masa penerbangan pergi dan balik untuk trip hujung minggu. Bayangkan, sedang kita bermesyuarat – boss bertanyakan tajuk dan isi penting penyampaian untuk konvesyen kemanusiaan yang akan datang.

Jika semua perkara boss tanya. Jika kita selalu cakap, tak ingat dan terlupa. Itu satu masalah. Dan, pada beberapa bulan awal saya sangat sukar untuk menyesuaikan diri dengan semua ini. Jadual boss saya padat, banyak, pelbagai dan penuh dengan aneka urusan membuatkan saya terduduk diam. Walaupun, saya ada buku khas catatan jadual harian majikan saya – keperluan untuk ingatan segala jadual harian dengan rapi amat-amatlah penting.

Inilah cabaran kerjaya PA. Itu baru sahaja permulaan. Dan, saya belajar untuk mengingat dan hafal dari sebesar-besar perkara dan sekecil-kecil perkara. Dari sini, saya belajar teknik “mengurus”.

Ada seninya bagi yang sukakan cabaran.

1 comments:

Unknown October 20, 2013 at 10:54 PM  

salam ustaz..smg Allah permudahkan sgl urusan..belajar dari susah in shaa Allah senang kemudian..manage dlm semua perkara itu sgt penting. good luck...

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP