Travelog Seorang PA - Harapan Buatku

Monday, October 28, 2013



" Fokus + teliti + cermat dan tangkas - rahsia bekerja yang berkesan!"


Setahun lebih saya berkhidmat di KTD – banyak masa dan waktu saya ialah travel di luar Kelantan dengan pelbagai urusan, tanggungjawab dan amanah. Semuanya mendidik saya untuk belajar mengurus, menyantuni dan bekerja dengan bijaksana.

Pengalaman itu amat berharga buat saya.

Amanah sebagai PA Ketua Eksekutif bertitik mula apabila Dr Abdullah Sudin Ab Rahman (DASAR) pulang dari travelnya dari luar negara atas urusan kerjanya. Seingat saya, beliau pergi agak lama hampir sebulan. Ketika ketiadaan beliau di dalam negara, saya ditugaskan beberapa tugasan lebih kepada kajian dan penulisan. Ketika itu, saya memperuntukan masa yang ada di pejabat dan sekitar Kelantan sahaja.

Ketika beliau pulang dari luar negara – suatu hari, beliau mengajak saya keluar untuk beberapa urusan dengan keretanya. Saya ikut dengan jiwa berdebar-debar kerana jarang keluar dengannya waktu pejabat – tentunya ada apa-apa perkara yang ingin dikongsikan secara peribadi.

“ Macamana kerja anta sekarang ini?,” Tanya beliau kepada saya.

“ Alhamdulillah Dr, banyak perkara yang ana dapat dan timba,” Balas saya senang. Ketika itu juga, saya diamanahkan oleh beliau untuk menggalas tugas sebagai salah seorang Editor bagi sebuah majalah islamik yang beliau naungi.

“ Macam mana lawatan dan kerja Dr di luar negara?,” Saya sambung bicara bertanya khabar.

Beliau berkongsi beberapa perkara dengan saya. Cuma yang lebih beliau fokuskan ketika itu tentang satu perkara yang menarik perhatiannya.

“ Ana pergi banyak tempat di luar negara. Dan satu perkara yang menarik perhatian ana ialah ketika sesi ziarah ke beberapa tempat, ibu pejabat dan organisasi NGO dan kerajaan. Kebanyakannya PA kepada ketua mereka adalah lelaki. Nampak lebih baik dan selesa ketika berurusan.” Ujar beliau.

Saya nampak signalnya di situ.

“ Jadi Dr?,” Ringkas saya.

“ Ana hajat anta bantu ana untuk tugas-tugas PA secara lebih dekat. Fokus di pejabat. Secara tidak langsung, anta akan dapat banyak pendedahan pengurusan daripada atas (top management) dan lebih menyeluruh,” Lontaran pandangannya lembut menyentuh jiwa.

“ Kak O ( PA lama) akan ditempatkan di HEA untuk urusan penubuhan KTD cawangan Sarawak dan urusan-urusan MQA. Beliau diperlukan di sana kerana kecekapannya dan pengalaman yang ada padanya. Untuk itu, anta kena menuntut pengalaman dan ilmu pengurusan pejabat daripadanya,”

Saya berfikir dan diam. Berat tugasan tu.

“ InsyaAllah Dr, ana cuba,” Kata saya dengan sebuah harapan. Harapan untuk meningkatkan diri kepada suatu perkara yang baru.

Saya sahut seruan ini dengan penuh keazaman!


0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP