Raya Seraya-rayanya

Monday, August 27, 2012




Selamat Hari Raya Aidil Fitri 1433

Tahun ini 1433 H, sambutan Eidul Fitri kami berbeza dari tahun-tahun sebelumnya. Alhamdulillah. Kehadiran ‘Aliyah Mukhlisah benar-benar menyerikan Syawwal kami. Semuanya bagaikan teruja bersama-sama “ahli” baru kami ini.

Kesian juga melihat putri kami yang “berusaha” keras untuk maintainkan keceriaannya tatkala didukung, diacah-acah dan didodoi oleh semua orang. Namun, saya gembira melihat semua ahli keluarga benar-benar gembira, seronok dan penuh senyuman pada Eidul Fitri kali ini.

Kami sekelurga diberikan kesempatan untuk travel dan ziarah sanak saudara dan rakan taulan di empat buah negeri – Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak. Jika ditanya penat dan letih. Memang sangat-sangat letih. Tetapi, masyaAllah – Allah SWT berikan kekuatan untuk saya melalui dengan cool, tenang dan bahagia. Lebih menyeronokan travel bersama adik-beradik dan juga mak mertua, abang ipar dan adik-adik ipar yang sangat ceria. Taaruf bersama mereka terus subur dan mekar.

Nikmatnya apabila amalan ibadah ziarah-menziarahi apabila kita menghubungkan talian persaudaraan yang sedia terjalin dan bertanya khabar mengemaskini  keadaan semasa. Tahun ini, saya diberi peluang untuk menziarahi pusara ayah mertua yang telah kembali ke rahmatullah. Sayu hati, melihat suasananya. Dan, inilah surat takdir dan ketentuan Allah SWT. Saya tidak sempat mempunyai ayah mertua. Tentunya ada hikmah di sebalik semua ini.

Catatan ini, sekadar sesi memanaskan jari-jemari yang kian kaku dan mengisi kesunyian blog ini. Tiada apa yang ingin dikongsikan sangat – hanya cetusan rasa di bulan Syawwal ini. Buat sahabat pembaca, ayuh sama-sama kita mulakan ibadah puasa sunat 6 hari yang sangat dituntut oleh Islam.

Dari Abi Ayub Al-Anshari, : Bahwa Rasulullah SAW bersabda : “Barangsiapa puasa Ramadhan kemudian diikutinya dengan puasa 6 hari di bulan Syawwal, adalah ganjarannya seperti puasa setahun” [Hadith Riwayat Muslim]

Dikesempatan ini, saya sekeluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri buat semua para pembaca. Semoga Allah SWT menerima amalan kita semua sepanjang Ramadhan yang lalu. InsyaAllah.

BroHamzah, Ummu Mukhlisah
& Aliyah Mukhlisah
Kota Bharu,
Kelantan Darulnaim

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP