Bangun Selepas Azan Subuh

Wednesday, December 14, 2011

Ada Cahaya dalam kegelapan Subuh!


Bismillah, semoga coretan ringkas ini bermanfaat.
Berbekas, tercuit dan menyentuh.

Masih terkesan kata-kata murabbi :

" Islam tidak diperjuangkan & dibangunkan oleh pemuda-pemuda yang bangun tidur selepas azan Subuh!"

Lontaran, sentuhan dan lantunan nasihat itu masih berlegar-legar di minda, terusik di jiwa dan masih bermain-main dalam fikiran saya.

Kenapa waktu sebelum Subuh sangat-sangat ditekankan oleh murabbi-murabbi saya?

Ajakan, galakan, dorongan dan motivasi untuk “mengimarahkan” saat-saat hening sebelum Subuh, menjadi salah satu fokus murabbi-murabbi, ustaz-ustaz, abang-abang serta sahabat-sahabat saya sejak dari dahulu?

Bahkan -

Apabila membelek-belek kitab sirah, kehidupan Rasulullah SAW dan para rasul serta nabi, kisah-kisah para sahabat awwallun serta pejuang agama Allah SWT – mereka semuannya adalah ahli Subuh dan ahli Qiamullail. (Manusia-manusia yang mendirikan dan menghidupkan malam – di saat sebelum Subuh!)

“ Seorang mukmin yang bangun tidur ketika azan Subuh berkumandang, itu tandanya dia adalah mukmin yang lalai.”

“ Mukmin itu, dia bangun sebelum Azan Subuh…”

“ Mukmin yang kuat, bertakwa, tawaduk, berjiwa besar, dipenuhi himmah dan sentiasa berusaha mempertingkatkan dirinya – di awal-awal permulaan harinya lagi. Bagaimana?”

“ Dia bangun awal sebelum Subuh!.”

Namun, suatu hari yang mendamaikan :

“ Tapi, ustaz – saya tengok ramai sahaja kawan-kawan saya asyik “kalah” sahaja dalam bab ini. Bergegar, bergema dan kecoh dalam “memperkatakan” Islam, itu ini, itu ini. Tapi – Subuh, tak pah cakap. Fail !!.” Jujur katanya.

Fail = Gagal!

Saya diam. Hendak kata Tidak. Itu realiti. Mahu kata Ya. Itulah hakikatnya.

Ya Allah, ampunilah aku. Ampunilah dia dan mereka. Kuatkan kami dalam mendidik diri kami sendiri. Saya teringat suatu doa dari Abu Bakr RA yang dipetik daripada kitab Hadits Thultha’ ( Bicara Hari Selasa) yang bermaksud :

“ Ya Rabbku, Kau lebih mengetahui tentang diriku dariku sendiri. Dan aku mengetahui akan diriku lebih dari apa yang manusia tahu. Ya Rabbku, jadilah aku lebih baik dari apa yang mereka sangka. Ampunilah aku dalam hal yang mereka tidak tahu, Jangan Kau hukum aku dengan apa yang mereka kata.”

Justeru, persoalan ini terus menerus muncul :

Mengapa dan kenapa, waktu sebelum Subuh begitu penting, utama dan istimewa bagi seorang mukmin dan bahkan, bagi mereka-mereka yang ingin meninggikan kalimah Allah SWT?

Namun, berapa ramai para pemuda – (pejuang-pejuang, penggerak-penggerak dan para daie’) yang tertewas di awal hari lagi?

Lalu, kepada siapakah yang boleh kita harapkan untuk tujuan yang murni, besar lagi mulia ini?

Lalu seseorang mencelah :

“ Carilah dan dekatilah mereka-mereka yang konsisten dengan Solat Subuh berjemaah di Masjid , madrasah, pusat islam atau surau.”

Akhirnya, - “ Ummat yang memelihara solat Subuh akan teguh!. Dan, langkah awal ialah berazamlah, bertekad dan berlatihlah untuk bangun tidur sebelum Subuh walaupun ia memakan masa hatta 5 tahun!.”

Mencari sinar cahaya di kegelapan Subuh
Muhasabah Diri Di Hujung Tahun 2011

BroHamzah
14 Disember 2011
Pengkalan Chepa, Kota Bharu

8 comments:

fuad ansari December 14, 2011 at 2:05 AM  

benar sungguh kata2 tu...

moga diri ini juga tidak gagal dalam perkara bangun sebelum subuh..

seperti mafhum hadis berkenaan tahajjud...
"kalaulah tidak menyusahkan ummatku, nescaya akan aku wajibkan ke atas mereka"

lowprof December 14, 2011 at 3:18 AM  

ana suka doa abu bakar ra

“ Ya Rabbku, Kau lebih mengetahui tentang diriku dariku sendiri. Dan aku mengetahui akan diriku lebih dari apa yang manusia tahu. Ya Rabbku, jadilah aku lebih baik dari apa yang mereka sangka. Ampunilah aku dalam hal yang mereka tidak tahu, Jangan Kau hukum aku dengan apa yang mereka kata.”

teruskan berkongsi, moga Allah redha..

Unknown December 14, 2011 at 4:08 AM  

moga diriku muhasabah unruk bangun sebelum subuh..

BroHamzah December 15, 2011 at 1:19 AM  

fuad ansari

Semoga kita perolehi kemanisan iman dan kenikmatan beribadah di awal pagi.

BroHamzah

BroHamzah December 15, 2011 at 1:19 AM  

M Hasyimi

Doa yang menyentuh hati ini.
BroHamzah

BroHamzah December 15, 2011 at 1:20 AM  

iJA

Subuh itu, mencari kekuatan yang kian hilang

BroHamzah

BroHamzah December 16, 2011 at 6:09 AM  

mr IQ

Kenapa adess??

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP