Gambar Intipati Kandungan - Buku Penanaman Tauhid

Monday, April 8, 2013





 Aliyah Mukhlisah baru pegang-pegang. 
Cuba biasakan dahulu.

Pertamanya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada respon, pertanyaan, persoalan dan minat sahabat-sahabat pembaca terhadap buku penanaman tauhid tulisan zaujati dan gurunya, Puan Maimunah Hashim.

Ramainya yang menunjukan minat, kecenderungan dan keazaman untuk memberikan pendidikan yang terbaik untuk anak-anak.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Saya gembira melihat perkembangan sebegini.

Rata-rata sahabat-sahabat, kenalan dan rakan-rakan yang baru berkahwin, bakal menimbang cahaya mata dan sudah memiliki anak yang masih kecil– menunjukan minat untuk proses penanaman tauhid ini.

Tahniah, saya ucapkan kepada semua. Usaha kita ini adalah sebagai bukti komitmen kita bersama dalam mewarnai kehidupan anak-anak kita dengan proses pendidikan yang akan mencorak keperibadian, cara berfikir dan gaya hidup mereka nanti. Ya, ini usaha kita semua. Dan, ini juga sedikit usaha kami dalam menengahkan buku sebegini untuk bermanfaat bersama.

Kenapa Tauhid Itu Penting?

Inilah tunjang kepada keimanan dan ketaqwaan manusia dalam meyakini Allah SWT. Kalimah tauhid adalah sebaik-baik kalimah, ingin sekali kita ingin menghayatinya sehingga lahir dalam bentuk tindakan, penghayatan dan amalan yang sebenarnya.

Kalimah La ilaha illallah harus disemai, dibajai dan dipelihara dalam jiwa anak-anak semenjak mereka kecil lagi. Bahkan memperkenalkan, membiasakan dan menerangkan kepada anak-anak tentang siapakah Rabb, Ilah dan Allah harus berlaku secara serius dan bersungguh.

Mungkin sahaja, pendekatan itu secara pelbagai dan kreatif sejajar dengan usia dan tahap pemikiran, pemahaman dan penerimaan mereka. Lantaran itu, cara melalui pembacaan dan penceritaan menjadi salah satu kaedah yang biasa digunakan dalam pendidikan dewasa ini.

Siri Pembacaan Little ‘Abd

Buku ini merupakan salah satu siri buku untuk program Little ‘Abd iaitu salah satu program khusus untuk anak-anak yang sedang membesar dalam mengenali Allah SWT sebagai Rabb dan satu-satu Rabb yang mencipta, memiliki dan berkuasa. Di samping, mempertingkatkan proses untuk mengasahkan kemahiran membaca – ia juga akan menyuntik “kesedaran” kepada anak-anak bahawa mereka adalah ‘abd (hamba) dan perlu berusaha untuk menjadi hamba yang diredhai oleh Allah SWT bagi meraih Syurga Allah SWT.

Usaha murni ini adalah sebahagian usaha untuk memperbanyakan lagi bahan-bahan pembacaan untuk anak-anak bagi mengisi kelopongan dan kekurangan tools pendidikan terutamanya yang berteraskan tauhid dan menepati syariat khusus untuk mereka.

Intipati Kandungan Buku

Ramai yang bertanya dan meminta agar kami kongsikan intipati gambar buku ini. Justeru, kami kongsikan ia untuk tatapan tuan-tuan dan puan-puan sekalian. Bagi mengetahui kelebihan buku ini boleh membacanya di sini. Ini antara sebahagian gambar dalam siri buku ini :

[1] Allah Is My Rabb







Perkataan yang mudah diingati dan ianya diulang-ulang

[2] Allah Loves Us






Kisah yang dekat dengan kanak-kanak


[3] Thank You Allah!




Gambar ilustrasi yang cantik, pelbagai dan menarik


[4] It’s Fun At The Zoo





Penekanan Allah SWT sebagai Rabb diulang-ulang dalam setiap siri.


[5] Only Allah Can Give Us Fruits





Allah SWT yang Maha Pengasih dan Maha Kuasa - 
agar ia dihayati dengan jiwa dan perasaan.


Berminat Untuk Memiliki Buku Ini?

Tuan-tuan dan puan-puan budiman,
Ibu bapa yang sekalian,

Jika berminat untuk memiliki buku ini – bolehlah berurusan dengan saya melalui emel saya : brohamzah85@gmail.com dan bagi yang mempunyai facebook boleh PM saya di sini. Saya akan nyatakan harganya, perincian urusan pembayaran dan penghantaran kepada tuan-tuan dan puan-puan. InsyaAllah.

Hasrat Hati Kami

Besar harapan kami agar “perkongsian” ini dapat dimanfaatkan oleh ibu bapa dalam usaha bersama mendidik anak-anak mengenali Allah SWT, mentaati Allah SWT dan seterusnya mencintai Allah SWT. Sebagai ibu bapa, kita berusaha bersungguh-sungguh dan berdoa agar Allah SWT mempermudahkan urusan ini.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP